به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، پیام صدقی مدیرکل نوسازی مدارس آذربایجان شرقی در بیست و دومین  جشنواره خیرین مدرسه‌ساز استان آذربایجان‌شرقی اظهار داشت: در سال ۱۳۹۹ با افزایش ۲.۲ برابری میزان مشارکت خیرین، شاهد احداث ۸۱ هزار مترمربع کلاس درس با اعتباری بالغ‌بر ۲۲۰ میلیارد تومان بودیم.

وی گفت: در سال ۱۳۹۸ خیرین مدرسه‌ساز ۶۱ هزار مترمربع کلاس درس را با اعتباری حدود ۱۰۰ میلیارد تومان متقبل شدند که بخشی به صورت مستقل و بخشی نیز به صورت مشارکتی با دولت بود.

وی با بیان این‌که در سال ۱۳۹۹ با افزایش ۲.۲ برابری میزان مشارکت خیرین، شاهد احداث ۸۱ هزار مترمربع کلاس درس با اعتباری بالغ‌بر ۲۲۰ میلیارد تومان بودیم که رشد قابل‌توجهی را نشان می‌دهد و برای سال ۱۴۰۰ شروع پروژه بزرگ‌ترین مدرسه توان‌بخشی و آموزشی برای دانش آموزان با اعتباری بالغ‌بر ۵۰ میلیارد تومان را در استان شاهد خواهیم بود.

مدیرکل نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس استان با تاکید بر این‌که حدود ۹۸ درصد از مدارس استان از لحاظ گرمایشی استانداردسازی شده‌اند، تصریح کرد: تقریباً در هیچ مدرسه‌ای از استان بخاری نفتی وجود ندارد.

وی با بیان این‌که امسال ۵۰۰ کلاس درسی را احداث و تحویل اداره‌کل آموزش‌وپرورش استان دادیم، ابراز داشت: ۴۰۰ کلاس را در شش ماهه اول سال و ۱۰۰ کلاس درس دیگر را تا ایام‌الله دهه فجر آماده و تحویل اداره‌کل آموزش و پرورش استان دادیم، ۳۰۰ پروژه مشارکتی با خیرین نیز داریم که تا پایان سال ۱۴۰۰ به اتمام خواهد رسید.

سرمایه‌گذاری در آموزش، راهکار خروج یک کشور از فقر

سعید جلالی رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان، با اشاره به این که باید یاد و نام خیرینی مانند جبارباغچه بان، میرزا حسن رشدیه و دیگر خیرین نام آشنای سطح استان در حیطه تعلیم و تربیت را گرامیداشت، اظهار داشت: زمانی که آمار بی‌سوادی در کشور حدود ۹۵ درصد بود، خیرین عرصه علم و دانش دیوار بلندی جلوی جهل و خرافات و بی‌سوادی کشیدند و زمینه را برای رشد و تعالی آیندگان فراهم آوردند.

وی با بیان این‌که برخی از رواشناسان مردم را به سه طبقه دسته‌بندی می‌کنند، گفت: برخی از مردم به کسی خیری نمی‌رسانند، خیر و نیکی برخی دیگر تنها محدود به خود و خانواده است و سومین طیف از مردم کسانی هستند گستره اجتماعی وسیعی دارند و با کوشش خود به همه خیر می‌رسانند، خیرین مدرسه‌ساز نیز از گروه سوم هستند که کار آن‌ها باعث رشد یک جامعه می‌شود.

رئیس مجمع خیرین مدرسه‌ساز استان به سخنی از برنده جایزه اقتصاد سال ۲۰۱۹ اشاره کرد و گفت: اگر ملتی و کشوری بخواهد از فقر خارج شود، باید در آموزش سرمایه‌گذاری کند وگرنه در عرصه‌های دیگر چندان مفید نخواهد بود.

جلالی با تاکید بر این که اگر بخواهیم کشورمان آینده خوبی داشته و دارای احترام جهانی باشیم، باید برای حمایت از آموزش بسیج شویم، تصریح کرد: خیر ماندگار کسی است که در بحث آموزش، به‌خصوص برای طبقات محروم یا با امکانات کم سرمایه‌گذاری می‌کند.

از کتاب “حمدالله غضنفری” رونمایی شد

این جشنواره با حضور تعدادی از خیرین معزز و منتخب استان و همچنین محمدرضا پورمحمدی استاندار آذربایجان شرقی، جعفر پاشائی مدیرکل آموزش و پرورش استان و کریم صدقی مدیرکل اداره نوسازی مدارس استان به صورت وبینار در باشگاه فرهنگیان استان و  همزمان با سراسرکشور برگزار شد.

در این جشنواره از کتاب “حمدالله غضنفری”، که سرگذشت زندگی خیر نمونه مدرسه ساز استان و مدیرعامل کارخانه تولیدی سینا حمد آریا در استان رونمایی شد، وی از چهره های ماندگاری است که در طول زندگی خود سه باب مدرسه مستحکم و استاندارد در مدارس شهرستان ائلخچی احداث کرده و در تعمیر و تجهیز تعداد زیادی از مدارس استان نقش ویژه ای داشته بود.

همچنین در ادامه از کاظم قلی پور، میر طاهر موسوی، اسماعیل یحیوی، اعضای موسسه روستایی خیریه کوثر، اکبر عباسی ملکی، مختار نجفی، علیرضا مشایخی، رحمان امیدی، مهریار بهلولی، ابراهیم ایمانی، حجت‌الاسلام غلامحسین جیواد، فیروز نعمتی، سیدمحمد موسویان، نصرت اصغری، مرتضی ساعدی، رضا علیزاده اسکویی، کریم مردانی آذر، خداشکر محرمی، علی اکبر سیاهکوهی، تورج ضیایی، رضوی خسروشاهی، عباس رحیمی دهقان، اصغر میرزاپور، خلیل وطندوست، یونس اشهری، کاوه خداپرست، یونس همتیان، احمد سلیمانزاده، بهلول علیجانی، صادق قره داغی، فرهاد خیالی و رضاقلی رضایی که جزو خیرین مدرسه ساز منتخب بودند تقدیر به عمل آمد.

منبع: تسنیم