به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مرتضی نعمت پور رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خداآفرین با اعلام این خبر، افزود: این شوکای نابالغ توسط اهالی  دوستدار محیط زیست تحویل اداره حفاظت محیط زیست شهرستان گردیده بود.

وی افزود: شوکا این گونه کمیاب و تحت حفاظت محیط زیست استان بیش از ۱۰ ماه تحت نظر دامپزشک معتمد اداره کل قرار داشت و پس از اطمینان از سلامت و توانایی اخت شدن با طبیعت، در منطقه حفاظت شده ارسباران با حضور کارشناس حیات وحش اداره کل رهاسازی شد.
رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان خداآفرین از اهالی منطقه درخواست کرد: در صورت مشاهده حیات وحش از نزدیک شدن به آن خودداری و مراتب را به این اداره اطلاع دهند.
این گزارش می افزاید، “شوکا”  با نام علمی Capreolus capreolus  نوعی گوزن کوچک بومی اورآسیا به رنگ سربی یا سرخ است که بیشتر در مناطق سردسیر زندگی می‌کند.
شوکا با ۹۵ تا ۱۳۵ سانتی‌متر طول و ۶۵ تا ۷۵ سانتی‌متر ارتفاع در ناحیهٔ شانه و ۱۵ تا ۳۰ کیلوگرم وزن، گوزنی نسبتاً کوچک است. نرها شاخ دارند و ماده‌ها بدون شاخ‌اند. شاخ نرها در پاییز می‌افتد. غذای شوکا علف‌ها، برگ‌ها، جوانه‌ها، قارچ‌ها و میوه‌ها است و به‌ویژه به علف‌های لطیف و نورس و مرطوب علاقه دارند.
پلنگ، گرگ، شغال، گربه جنگلی و پرندگان شکاری مهمترین دشمنان طبیعی این حیوان است.
این حیوان جمعیت بسیار خوبی در اروپا دارد و جمعیت آن در نیم قرن اخیر افزایش چشمگیری نیز یافته و تنها در اروپای مرکزی به ۱۵ میلیون رأس رسیده‌است. اما در خاورمیانه وضعیت نامناسبی دارد و در فلسطین و لبنان منقرض شده‌است.
در ایران زیستگاه اصلی این حیوان کرانه‌های دریای خزر است. تعداد کمی هم در غرب و شمال غرب کشور مشاهده شده‌اند.