به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مهردادی مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی در مراسم درختکاری در محوطه صدا و سیما به مناسبت هفته منابع طبیعی گفت: جنگل‌های ارسباران در ۱۶۴ هکتار که گستره آن در ۶ شهرستان استان آذربایجان شرقی است از مهمترین اراضی طبیعی ملی استان به شمار می رود که طبق برنامه ریزی‌ها و تمهیدات انجام شده قطع و حمل هرگونه درخت در منطقه جنگل‌های ارسباران باید با مجوز صورت گیرد.

او افزود: دستورالعمل نحوه قطع و حمل درختان جنگلی تنها برای جنگل‌های شمال کشور وجود داشت که با تلاش همکاران و مسولان استانی از سال ۹۹ این دستورالعمل برای جنگل‌های ارسباران هم اجرایی می شود و به متولیان مربوطه هم ابلاغ شده است و طبق آن درختانی که قطع می شوند اولا نباید در اراضی ملی باشند دوما نباید جزو هیچکدام از گونه‌های جنگلی باشند.

مهردادی با بیان اینکه قطع هیچ درختی را در اراضی ملی استان به ویژه جنگل‌های ارسباران تحمل نمی کنیم و برخورد قانونی می کنیم گفت: طبق هماهنگی با جهاد کشاورزی و سایر ارگان‌ها در مناطق مورد نظر هر کسی حتی کشاورزان هم برای قطع درختان باید قبل از اقدام به قطع درخواستشان را در کمیته فنی و تخصصی مطرح  کرده و پس از بررسی مجوز دریافت کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی افزود در همین راستا از آغاز سال ۹۹ تاکنون ۴ مورد تخلف قطع و حمل غیرمجاز در استان شناسایی و به مراجع قضایی ارجا داده شده است.

او در ادامه با اشاره به حفاظت از منابع طبیعی که وظیفه اصلی اداره منابع طبیعی است گفت: طبق آخرین آمار مساحت اراضی ملی استان ۲ میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار می‌باشد که با انقلابی که در استان با طرح کاداستر برای جدا کردن اراضی ملی و مالکیت‌های مردمی اتفاق افتاد یک میلیون و ۲۰۰ هزار هکتار از اراضی منابع طبیعی استان تعیین تکلیف شدند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان