اخبار استان آذربایجان شرقی » عمومی
کد خبر : 43161
دوشنبه - 11 اسفند 1399 - 18:44
رییس گروه پیش ‌بینی اداره کل هواشناسی استان:

برف و باران دوباره آذربایجان‌ شرقی را فرا می ‌گیرد

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: از بعد از روز سه‌شنبه و با ورود سامانه جدید بارشی، برف و باران دوباره استان را فرا می‌گیرد.

برف و باران دوباره آذربایجان‌ شرقی را فرا می ‌گیرد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر با بیان اینکه این سامانه همچنین موجب وزش باد گاهی شدید در روز چهارشنبه می شود، افزود: این سامانه موجب رگبار باران و غرش آذرخش و در نواحی سردسیر بارش برف و مه به ویژه در روزهای پنجشنبه و جمعه می شود.
وی با اشاره به اینکه این سامانه همه نواحی استان را تحت تاثیر قرار می دهد و موجب کاهش نسبی دما می شود، اظهار داشت: این سامانه بعد از ظهر روز جمعه از استان خارج می شود.
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: در پی نفوذ این سامانه احتمال اختلال در تردد و آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن رودخانه ها،  مسیل ها،  اصابت صاعقه و در نواحی مرتفع و کوهستانی کولاک برف وجود دارد.
امیدفر با بیان اینکه در پی فعالیت این سامانه احتمال پرتاب اشیا و آسیب به سازه های سبک و شکستن شاخه های درختان وجود دارد، ادامه داد: انجام تمهیدات لازم برای جلوگیری از آبگرفتگی معابر عمومی و سیلاب و اثرات ناشی از وزش باد شدید ضروری است.
وی خواستار خودداری از فعالیت های کوهنوردی، پرهیز از سفرهای غیرضروری توسط رانندگان و مسافران،  رعایت نکات ایمنی و به همراه داشتن تجهیزات زمستانی در جاده های کوهستانی و توجه به توصیه های کارشناسان کشاورزی شد.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا