به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رحیم مهردادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان‌ شرقی روز یکشنبه در جمع خبرنگاران به مناسبت هفته منابع طبیعی و آبخیزداری، از اجرای تعداد ۳۶ پروژه در سال ۹۸ و ۱۴ پروژه در سالجاری در حوزه آبخیزداری خبرداد و افزود: یکی از مهمترین این طرح ها مربوط به کنترل آفت جنگل‌های ارسباران طی ۲ سال اخیر است که در این پروژه کمک مردم نیز بسیار مهم بود.

وی آتش سوزی جنگل‌های ارسباران را یکی از رویدادهای ناراحت‌کننده در حوزه منابع طبیعی استان برشمرد و اظهار داشت: در این خصوص هماهنگی خوبی با بسیج، سپاه و مسوولان استانی انجام و برای اطفای حریق ۲ بالگرد در منطقه مستقر شد .

مهردادی با بیان اینکه امسال  ۵۹ مورد عملیات اطفای حریق در جنگل ها و مراتع آذربایجان شرقی انجام شد، اضافه کرد: باید توجه داشت که حجم بزرگی از این عملیات نه در جنگل‌های ارسباران، بلکه در مراتع و مناطق جنگلی شهرستان میانه بوده است.

وی با اشاره به اینکه در جنگل‌های شمال کشور نیروهای حفاظتی مستقر هستند که این نیروها در آذربایجان شرقی وجود ندارد، گفت: این موضوع از مطالبات بزرگ و مهم حوزه منابع طبیعی استان است چون حفاظت از جنگل به نیروی حفاظتی نیاز دارد تا شبانه روز در منطقه حضور داشته باشد.

مهردادی سرانه جنگل در کل جهان را هفت هزار مترمربع ، در ایران ۱۷۰۰ مترمربع و در آذربایجان شرقی ۷۰۰ مترمربع  اعلام و اضافه کرد: این آمارها  حاکی از آن است که باید توسعه جنگل در استان را بسیار جدی گرفت، چون منابع طبیعی به عنوان منبع الهی بوده و از نسل گذشته به دست ما رسیده است و ما ملزم به حفظ آن و انتقال به نسل آینده هستیم.

وی مساحت آذربایجان شرقی را حدود چهار میلیون و ۴۰۰ هزار هکتار اعلام کرد که طبق آخرین کاداستر انجام شده ۲ میلیون و ۸۱۱ هزار هکتار آن جزو اراضی ملی است.

مهردادی با بیان اینکه ۱۸۸ هزار هکتار از مساحت آذربایجان شرقی را جنگل‌ شامل می شود، اظهار داشت: از این وسعت نیز ۱۶۴ هزار هکتار متعلق به جنگل‌های ارسباران  است که در ۶ شهرستان گسترده شده است.

وی گفت: سطح مراتع آذربایجان شرقی نیز ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار هکتار است.

منبع: ایرنا