به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رحیم مهردادی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان ‌شرقی امروز در جمع خبرنگاران با اشاره به جریمه ۸۰ میلیارد ریالی معدن مس سونگون به دنبال قطع ۲۳ هزار اصله درخت گفت: در حال حاضر ۱۱ مورد پرونده با مس‌سونگون داریم که از بابت یکی از پرونده‌ها خسارتی در حدود ۷۴۰ میلیارد ریالی به صندوق ملی پرداخت شده است ولی تاکنون درصدی از این خسارت به استان برنگشته است.

وی اظهار داشت: هر معدنی که در استان وجود دارد در منطقه ارسباران است و بنده به عنوان یک شهروند همیشه خواهان توسعه، پیشرفت و ایجاد اشتغال هستم که این امر با معادن محقق می‌شود ولی به عنوان مدیرکل منابع طبیعی استان، وظیفه حفظ از منابع طبیعی و جنگل‌ها بر عهده ماست، از این‌رو اجازه تعرض و نابودی حتی یک درخت را هم نمی‌دهیم و به همین منظور به معادن خاطی توقف عملیات داده شده است.

وی افزود: طبق خواسته معدن مذکور برای توسعه و جلوگیری از خام فروشی باید وارد جنگل می‌شدند ولی این موضوع از طرف ما جلوگیری شد و اجازه ورود داده نشد.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان اینکه بنده علاقه زیادی به توسعه دارم ولی جنگل‌ها خطوط قرمز هستند، بیان داشت: با اینکه خسارت نابودی درخت‌ها به صندوق ذخایر ملی پرداخت می‌شود ولی باور کنید که میلیاردها تومان هم به ارزش یک درخت نخواهد بود، چراکه قدر این درختان را زمانی متوجه می‌شویم که نفس‌ها به شمارش بیافتد.

 منابع طبیعی هستیم و موانع طبیعی نیستیم

وی با تاکید بر اینکه ما منابع طبیعی هستیم و موانع طبیعی نیستیم، توضیح داد: در حال حاضر معدنی داریم که اگر راه بیافتد باعث اشتغال افراد زیادی می‌شود ولی منبع و ذخیره این معدن در داخل جنگل است، از این‌رو اجازه فعالیت نداده و نخواهیم داد.

مهردادی با اشاره بر اینکه یکی از معادن خاطی نسبت به جنگل‌ها قرار بود تا یک پایگاه دو منظوره اطفاء حریق و نجات کوهستان در ارسباران بسازد، گفت: این یک طرح مصوب بود و مقرر شده بودیم تا در بهمن ماه توسط مقامات کشوری و استانی مورد کلنگ‌زنی قرار گیرد ولی این معدن بعدا مدعی شد که این پایگاه را در قبال جریمه تعیین شده از بابت نابودی جنگل‌ها بسازد که بنده صریحا با این موضوع مخالفت کردم.

وی یادآور شد: در حال حاضر ۱۱ مورد پرونده با مس‌سونگون داریم که از بابت یکی از پرونده‌ها خسارتی در حدود ۷۴ میلیارد تومانی به صندوق ملی پرداخت شده است ولی تاکنون درصدی از این خسارت به استان برنگشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با تاکید بر اینکه قبول داریم که شرکت مس‌سونگون چه کارهای ارزنده‌ای برای اقتصاد می‌کند و برای این پیشرفت نیاز به ورود به جنگل‌ها دارد، یادآور شد: خسارت اخیر در حدود ۸.۵ میلیارد تومان تعیین شده است که  این خسارت به خاطر نابودی ۲۳ هزار اصله درخت بود و الان توقف عملیات به آن‌ها داده شده است.

وی با اشاره بر اینکه طبق نظر کارشناسان قطع درختان ارسباران مثل قطع درختان شمال کشور توجیه اقتصادی ندارد، خاطرنشان کرد: فیلم قطعی درختانی که در فضای مجازی دست به دست می‌شد از درختاتی بود که در بخش غیراراضی ملی و جنگلی است ولی در هر صورت تنفس برای جنگل‌های  شمال دردسر زیادی برای شهرهای خارج از شمال کشور ایجاد کرده است.

مهردادی متذکر شد: حفاظت از مقوفات تماما بر عهده اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان است که از طریق دستگاه قضایی و با اخذ رای این وظیفه بر آنها موکول شده است.

منبع: فارس