به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود غنی پور گفت: با توجه به نزدیک شدن به ایام پایانی سال و تجربیات سال‌های گذشته، برخی افراد فرصت‌طلب و سودجو اقدام به خرید و فروش گونه‌های مختلف جانوری نظیر مارمولک‌ها، مارها، لاک پشت برکه‌ای و یا سمندرها در اماکن عمومی می‌کنند.

 وی خاطرنشان کرد: این امر خلاف قوانین و مقررات محیط ‌زیست است و علاوه بر تشکیل پرونده قضائی، ضرر و زیان ناشی از زنده‌‌گیری جانوران وحشی از آنها نیز اخذ می‌شود همچنین‌ خرید و فروش گونه‌های غیربومی بدون مجوز سازمان محیط‌ زیست نیز تخلف محسوب می‌شود و در مراجع قضائی قابل پیگیری است.
معاون محیط‌ طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان افزود: با هماهنگی‌های به عمل آمده و تشکیل جلسات مربوطه با همکاری دستگاه قضایی و نیروی انتظامی در آستانه عید نوروز و ایام تعطیلات با متخلفانی که اقدام به خرید و فروش گونه‌های جانوری وحشی در اماکن عمومی و میادین یا بازارها کنند به شدت برخورد خواهد شد.
وی ادامه داد: به همین منظور گشت‌های ویژه‌ای جهت کنترل این قبیل فعالیت‌های غیرمجاز در استان و کلیه شهرستان‌های تابعه تشکیل شده است.
غنی پور در مورد ورود گونه‌های غیربومی به زیستگاه‌های استان و تاثیر آنها بر روی گونه‌های بومی هشدار داد و افزود:‌ از ورود هرگونه گیاهی و جانوری غیربومی به زیستگاه‌های استان جلوگیری می‌کنیم و برابر قوانین و مقررات با متخلفان برخورد می‌شود.
وی از مردم خواست از رها کردن و جابه‌جائی هر نوع گیاه و جانورغیر بومی در زیستگاه‌های طبیعی به‌ویژه از رهاسازی ماهیان قرمز عید در رودخانه‌ها اجتناب کنند.
معاون محیط‌ زیست طبیعی اداره کل حفاظت محیط‌ زیست استان یادآور شد: به منظور جلوگیری از هرگونه برداشت غیرمجاز از  گونه‌های گیاهی و جانوری و تخریب عرصه‌های طبیعی، در طول ایام تعطیلات نوروز ماموران و محیط‌ بانان یگان حفاظت محیط ‌زیست استان به‌صورت شبانه‌روزی عرصه‌های طبیعی استان را تحت نظارت خواهند داشت و در صورت مشاهده هرگونه تخلف با متخلفان زیست‌محیطی برخورد قانونی خواهند کرد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما