اخبار استان آذربایجان شرقی » اقتصادی
کد خبر : 43912
چهارشنبه - 27 اسفند 1399 - 11:42
رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی:

میانگین نرخ تورم در آذربایجان شرقی دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، گفت: میانگین نرخ تورم در آذربایجان شرقی دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است.

میانگین نرخ تورم در آذربایجان شرقی دو درصد بالاتر از میانگین کشوری است

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، داود بهبودی در گفت‌وگویی، با اشاره به اینکه نرخ بیکاری استان آذربایجان شرقی کمتر از میانگین کشوری است، اظهار داشت: نرخ تورم در استان برخلاف نرخ بیکاری که کمتر از میانگین کشور است، بسیار نوسانی است و در مجموع شاخص‌ها، بالاتر از میانگین کشوری است.

وی با بیان اینکه در محاسبه نرخ تورم، میانگین قیمتی ۳۶۰ قلم کالا محاسبه می‌شود، افزود: برخی کالاها ۶۰ درصد و برخی ۲۰ درصد افزایش قیمت دارند ولی میانگین این محاسبات، نزدیک به ۴۰ درصد است.

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی آذربایجان شرقی، خاطر نشان کرد: در دو سه ساله اخیر مخصوصاً از سال ۹۷ تاکنون، میانگین تورم استانی ماهانه، فصلی و دوازده ماهه و نقطه به نقطه از میانگین کشور بالاتر است.

وی با اشاره به دلایل بالا بودن میانگین نرخ تورم کالایی در آذربایجان شرقی گفت: بخشی از علت بالا بودن نرخ تورم در استان، به سبد مصرفی ما برمی‌گردد که برخی کالاهایی مصرف می‌شود که شاخص قیمتی بالایی دارد.

بهبودی تصریح کرد: نرخ تورم آذربایجان شرقی، هم در شاخص خوراکی و هم در شاخص خدماتی و غیرخوراکی و مسکن و… از میانگین کشور دو درصد بالاتر است.

وی افزود: اگر نرخ تورم کشوری حدود ۴۰ درصد باشد، در آذربایجان شرقی، نرخ تورم سالانه حدود ۴۲ درصد است.

منبع: تسنیم