اخبار استان آذربایجان شرقی » عمومی
کد خبر : 43934
چهارشنبه - 27 اسفند 1399 - 16:50
رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان ‌شرقی:

تندبادهای لحظه‌ ای آذربایجان‌ شرقی را در می‌نوردد

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی برای روزهای آینده تندبادهای لحظه ای را پیش بینی کرد.

تندبادهای لحظه‌ ای آذربایجان‌ شرقی را در می‌نوردد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه در پی وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست، گفت: از امروز تا روز جمعه وزش باد گاهی تا شدید و تندبادهای لحظه‌ای این استان را فرا می‌گیرد. فعالیت سامانه جدید بارشی در نواحی کوهستانی و گردنه های برفگیر استان با کولاک برف همراه خواهد شد.

وی با اشاره به احتمال رخداد بهمن در گردنه های برفگیر استان، اظهار داشت: فعالیت این سامانه همچنین موجب کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در پرواز هواپیماها می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال بروز تندبادهای موقت احتمال آسیب دیدن سازه های موقفت و گلخانه ها، تابلوهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ساختمان های نیمه کاره و شکستن شاخه های درختان وجود دارد.

امیدفر، انجام اقدامات لازم برای محکم کردن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و پرهیز از صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی را خواستار شد.

وی همچنین از کشاورزان و باغداران خواست به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان در مواقع وزش باد شدید توجه کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا