به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر روز چهارشنبه در گفت و گویی با بیان اینکه در پی وزش باد شدید، خیزش گرد و خاک دور از انتظار نیست، گفت: از امروز تا روز جمعه وزش باد گاهی تا شدید و تندبادهای لحظه‌ای این استان را فرا می‌گیرد. فعالیت سامانه جدید بارشی در نواحی کوهستانی و گردنه های برفگیر استان با کولاک برف همراه خواهد شد.

وی با اشاره به احتمال رخداد بهمن در گردنه های برفگیر استان، اظهار داشت: فعالیت این سامانه همچنین موجب کاهش دید و کیفیت هوا و اختلال در پرواز هواپیماها می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: به دنبال بروز تندبادهای موقت احتمال آسیب دیدن سازه های موقفت و گلخانه ها، تابلوهای تبلیغاتی، سقوط اجسام از ساختمان های نیمه کاره و شکستن شاخه های درختان وجود دارد.

امیدفر، انجام اقدامات لازم برای محکم کردن سازه های موقت و تابلوهای تبلیغاتی، احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره و پرهیز از صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی را خواستار شد.

وی همچنین از کشاورزان و باغداران خواست به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان در مواقع وزش باد شدید توجه کنند.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا