اخبار شهرستان » اخبار ویژه » فرهنگی
کد خبر : 44048
چهارشنبه - 4 فروردین 1400 - 22:36

معماری شهر تاریخی اهر بازیابی می‌شود

نائب رئیس انجمن میراث فرهنگی اهر از اجرای پروژه علمی-فرهنگی “اهر، ۱۳۳۷ تا امروز” به منظور بازیابی معماری این شهر تاریخی خبر داد.

معماری شهر تاریخی اهر بازیابی می‌شود

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بابک جلیلی نیا نائب رئیس انجمن میراث فرهنگی اهر در گفت و گویی خاطرنشان کرد: چندی پیش، مطلبی و عکسهایی از یکی از شهروندان در فضای مجازی در خصوص اهر قدیم منتشر شد و بازخوردهایی که داشت برآن شدیم به همراه یک تیم مطالعاتی و عملیاتی از شهرهای مختلف، پروژه ای را که از چند سال پیش در فکر آن بودیم، عملیاتی کنیم.

وی گفت: با تشکیل گروه تخصصی ویژه در حوزه معماری و بهره گیری از صاحبان تجربه و اهل فن و جمع آوری مستنداتی علمی و تاریخی درصدد بازسازی “شهر تاریخی اهر” هستیم.

جلیلی نیا اعلام کرد: در جهت تکمیل این پروژه عظیم فرهنگی- تاریخی به اسناد و اطلاعات همه اهریهای مقیم اقصی نقاط کشور نیاز داریم و دست یاری به سوی همه همشهریان و اساتیدی و اهر پژوهانی که اسناد و آیا اطلاعاتی دارند، دراز می کنیم.

وی از تک تک علاقمندان خطه قهرمان پرور و تاریخی ارسباران (قره داغ) خواست این تیم علمی-پژوهشی را در شناسایی افرادی که در این شهرستان زندگی کرده اند، مالک خانه ای بوده اند و یا خاطره ای از معماری و شهر دارند، یاری کنند.

سرپرست تیم معماری پروژه فرهنگی-تاریخی ” اهر ۱۳۳۷ تا امروز” افزود: تصاویر و مستندات قدیمی در راستای شناسایی ارتفاع ساختمانها، حدود و مرزها، تزئینات، مصالح به کار رفته، پوشش گیاهی مورد استفاده در فضای خانه ها و سایرشاخصه های معماری به کار رفته، خاطرات در قالب نوشته، فایل صوتی و تصویری می تواند این تیم را در احیای هویت جمعی و منظر تاریخی، شهرستان یاری کند.

وی اعلام کرد: این بازسازی معماری- شهری بر روی اسناد تاریخی سال ۱۳۳۷ و تصاویر هوایی ۱۳۴۲ منطبق شده و محصولی حجمی را با توسعه شهر در نهایت ارائه خواهد داد.

جلیلی نیا ضمن قدردانی از خدمات ارزشمند محقق و پژوهشگر اهری مرحوم استاد اصغر محمود آبادی  که تمام همت خود را صرف جمع آوری مستندات اجتماعی شهر کرده است، گفت: نام استاد محمودآبادی در طول تاریخ به عنوان مستند نگار معاصر ارسباران در یادها همیشه زنده خواهد بود و یافته های این پژوهشگر به عنوان اصلی ترین منابع مطالعاتی تاریخ معاصر قره داغ و اهر قرار خواهد گرفت.

وی در پایان اعلام کرد: علاقمندان می توانند هر گونه اطلاعات و اسناد ارزشمند تاریخی خود را در خصوص این پروژه به آدرس اینترنتی Babak.jalilinia@gmail.com و یا شماره واتساپ  ۹۱۴۶۱۳۸۷۸۵  و یا به دفتر انجمن واقع در محل خانه فرهنگی تاریخی دکتر قاسم خان اهری ارسال کنند.

اهر یکی از شهرهای استان آذربایجان شرقی در منطقه ارسباران (قره داغ) و در شمال شرق این استان واقع شده‌است و به‌ عنوان بزرگ‌ترین شهر منطقه ارسباران شناخته می‌شود.

این شهر در مسیر ارتباطی تبریز به باکو و قفقاز قرار گرفته است و با دارا بودن ۱۰۵٬۶۴۱ نفر جمعیت ( بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ ) و ۱۲٫۷۶ کیلومتر مربع مساحت  چهارمین شهر پرجمعیت استان پس از تبریز، مراغه و مرند محسوب می‌شود.

در آغاز جنگهای روسیه – ایران بخش مهمی از مردم قره داغ زندگی عشایری داشتند و آن زمان، اهر به عنوان مرکز ناحیه ۳۵۰۰ نفر جمیعت داشت.

در میانه‌های دهه ۱۸۳۰ جمعیّت شهر در بین ۵ تا ۶ هزار نفر و تعداد خانه‌ها ۹۰۰ واحد تخمین زده شده‌ است.

 جمعیّت اهر در سال ۱۳۳۵ به ۱۹ هزار و ۸۱۶ نفر رسید.