به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رسول خدابخش ظهر شنبه به همراه دادستان عمومی و انقلاب اهر، مدیر امور منابع آب و معاون شهردار اهر به منظور آزادسازی حریم و بستر رودخانه‌ها، از رودخانه تصرف شده شله‌بران و امتداد آن بازدید کردند.

فرماندار شهرستان اهر در این بازید از آغاز آزادسازی حریم و بستر امتداد رودخانه «شله‌بران» خبر داد و افزود: آزادسازی حریم و بستر امتداد رودخانه شله‌بران به جهت پیشگیری از هرگونه حوادث، ضروری است.

خدابخش افزود: متأسفانه به دلیل تصرفات غیرقانونی بستر رودخانه؛ در برخی نقاط هیچ‌گونه آثاری از این‌که این محل رودخانه بوده وجود ندارد.

وی بابیان این‌که آزادسازی حریم رودخانه‌ها و لای‌روبی آنها مورد تأکید است، خاطرنشان کرد: امور آب در وهله اول به متجاوزان به حریم و بستر رودخانه‌ها اخطار کتبی دهد.

حریم و بستر رودخانه‌ها از تصرفات غیرمجاز متجاوزین آزادسازی شود

رحیم عبدالهی، دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهر نیز در این بازدید مشترک گفت: بستر و حریم رودخانه‌ها و انهار عمومی باید لای‌روبی و پاکسازی شده و از تصرفات غیرمجاز متجاوزین آزادسازی و رفع تصرف شوند.

وی ادامه داد: امور آب شهرستان اهر در راستای انجام وظایف سازمانی خود و در جهت پیشگیری از حوادث غیرمترقبه خصوصاً در فصول بارش سال باید سریعاً نسبت به پاکسازی و لایروبی بستر و حریم قانونی تمام رودخانه‌ها و انهار طبیعی شهرستان اهر اقدام کند.

عبدالهی افزود: همچنین در اجرای تبصره ۳ ماده ۲ قانون توزیع عادلانه آب نسبت به رفع آثار هرگونه مستحدثات و تصرفات غیرمجاز و غیرقانونی با همکاری نیروی انتظامی اقدام شود.

دادستان عمومی و انقلاب شهرستان اهر گفت: در این خصوص با نظارت و همکاری فرماندار و استفاده از ظرفیت لجستیکی سایر ادارات ذی‌ربط عملیات پاکسازی و آزادسازی رودخانه‌ها و انهار طبیعی شهرستان طبق برنامه زمان‌بندی شده و با اولویت رودخانه‌ها و انهار طبیعی داخل شهر اهر و با اخطار قبلی به متصرفین جهت رفع آثار تصرفات باید از هفته آینده شروع و تا اتمام همه رودخانه‌ها و انهار طبیعی شهرستان اهر ادامه یابد.

وی ادامه داد: بدیهی است در این راستا با هرگونه کارشکنی و تمرد به مأمورین دولت در حین انجام وظیفه بدون هیچ مماشاتی برخورد قانونی خواهد شد.

احتمال خسارت به شهر اهر در صورت وقوع سیل

مدیر امور منابع آب شهرستان اهر نیز در این بازدید گفت: متأسفانه در سالیان گذشته حریم و بستر امتداد رودخانه شله‌بران از سوی برخی‌ها تصرف شده است، به طوری که در نقاطی اصلاً ردی از رودخانه باقی‌نمانده است.

ابراهیم محمدی آیدین‌لو ادامه داد: اگر حوادث غیرمترقبه‌ای همچون بارش‌های سیل‌آسا و جاری شدن سیل در مسیر این رودخانه تصرف شده، احتمال خسارت به شهر اهر بسیار بالا است.

وی گفت: امور آب شهرستان اهر در راستای پیشگیری از حوادث و احیای حریم و بستر رودخانه تصرف شده شله‌بران با همکاری سایر دستگاه‌ها، آزادسازی این رودخانه را شروع می‌کند.

محمدی افزود: در مرحله اول که دادستان و فرماندار شهرستان اهر بر احیای حریم و بستر رودخانه امتداد شله‌بران تأکید دارند به طول ۲.۵ کیلومتر آزادسازی خواهد شد. به جهت وجود سایه تهدید وقوع سیل، آزادسازی و احیای بستر امتداد رودخانه شله‌بران که در محدوده داخل شهر اهر قرار گرفته را جزو اولویت‌های نخست می‌دانیم.

وی افزود: همچنین در ادامه آزادسازی بستر رودخانه‌های شهرستان اهر از تصرفات، دره گامیش اولان و گویجه‌بئل تا رودخانه اهرچایی جزو برنامه‌های بعدی هستند.