به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدحسین صومی روز شنبه در حاشیه ستاد استانی مقابله با کرونا اظهار کرد: اگر تمهیدات جدی اندیشیده نشود و شیوه نامه‌های بهداشتی رعایت نشود در هفته اول اردیبهشت روزهای بسیار بدی را پیش رو خواهیم داشت.

وی گفت: وضعیت نسبتاً مناسبی از اوایل دی ماه تا پایان اسفند ماه سال گذشته در استان داشتیم و بیماری کووید ۱۹ روند کاهشی داشت و با وجود اینکه کرونای جهش یافته انگلیسی از بهمن ماه وارد استان شده بود ولی توانسته بودیم از طریق مدیریت محلی بیماری را کنترل کنیم.

صومی با اشاره به اینکه در ۳۰ اسفند ماه سال گذشته ۳۷۵ بیمار کرونایی در بیمارستان‌های استان بستری بودند، افزود: به دلیل بی توجهی به شیوه نامه‌های بهداشتی از نیمه دوم اسفند ماه شاهد افزایش بیماری در استان هستیم بطوری که هم اکنون ۱۱ شهرستان استان در وضعیت قرمز کرونایی، ۸ شهرستان در وضعیت نارنجی و بستان آباد و خداآفرین نیز زرد هستند.

وی اظهار کرد: یک هزار و ۵۰ نفر در بیمارستان‌های استان بستری هستند که از این تعداد ۲۱۲ نفر در بخش‌های آی سی یو بستری می‌باشند که ۳۰ درصد آنها به دستگاه تنفس مصنوعی وصل هستند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز گفت: شدت درگیری کرونای انگلیسی بالاست و افراد مراجعه کننده به بیمارستان‌ها وضعیت مناسبی ندارند به طوری که هفته گذشته ۴۷ نفر بر اثر کرونا جان خود را از دست دادند.

وی با اشاره به اینکه در طول هفته گذشته ۵ هزار و ۱۰۰ نفر بیمار کرونایی در استان شناسایی شده، ادامه داد: آذربایجان شرقی جز ۱۲ استانی است که نگرانی نسبت به افزایش بیشتر بیماری در آینده وجود دارد و باید تمهیدات لازم برای کنترل آن اندیشیده شود.

صومی اضافه کرد: در پیک سوم بیماری در روستاهای استان بیماری شیوع پیدا نکرده بود ولی با توجه به افزایش ترددها هم اکنون روستاهای استان نیز درگیر شده‌اند.

وی با بیان اشاره به اینکه داروی ضدویروس در ۲۰ داروخانه استان توزیع شده، افزود: در صورتی که این داروها توسط پزشکان متخصص کلینیک‌ها تجویز شود، بیماران سرپایی کرونا می‌توانند آنها را از داروخانه‌ها تهیه کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی تبریز ادامه داد: این اقدام با هدف دسترسی سریع‌تر بیماران سرپایی به داروهای ضد ویروس و تسریع در روند درمان انجام می‌شود.

منبع: مهر