به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رسول خدابخش در جلسه کارگروه گندم، آرد و نان شهرستان اهر افزود: ۲۳۴ مورد بازرسی از واحدهای نانوایی شهرستان اهر انجام یافته است که از مجموع بازرسی‌ها؛ تخلف ۴۰ واحد نانوایی محرز و با تعیین جریمه ۱۴۷ میلیون ریالی و تشکیل پرونده به تعزیرات حکومتی معرفی شدند.
فرماندار شهرستان اهر بابیان این‌که ۳۵ درصد نان پخت شده در سوپرمارکت‌های شهر اهر عرضه می‌شود، گفت: گاهاً در بازرسی‌ها شاهد حمل نان پُخت شده اهر به سایر شهرستان‌ها هستیم که در صورت مشاهده با فرد خاطی برخورد می‌شود.
وی تصریح کرد: نان عرضه شده به سوپرمارکت‌ها؛ عمدتاً ۲ برابر قیمت به مردم تحویل می‌شود این در حالی است که برخی از نانوایی‌ها سود چندبرابر در عرضه نان دارند که این مهم تخلف محرز است.
خدابخش؛ نان عرضه شده در سوپرمارکت‌ها را از نظر بهداشتی غیرقابل اطمینان دانست، گفت: نان عرضه شده در فروشگاه‌ها از لحاظ بسته‌بندی، مارک که نشان دهد متعلق به کدام نانوایی است و بهداشتی؛ غیرقابل عرضه است.
فرماندار شهرستان اهر از پلمب ۲ واحد نانوایی به دلیل تخلفات صنفی در شهر اهر خبر داد، اضافه کرد: عرضه نان با پُخت آرد یارانه‌ای و نیمه یارانه‌ای به صورت بسته‌بندی در سوپرمارکت‌ها ممنوع است.
وی با تأکید بر این‌که ۱۸۴ واحد نانوایی از قبیل سنگک، لواش، بربری و … در شهرستان اهر داریم، یادآور شد: از این تعداد ۱۱۷ واحد نان لواش‌پَز بوده و تنها ۲ واحد نانوایی لواش‌پَز با آرد آزاد نان پُخت می‌کنند.
خدابخش ابراز داشت: علی‌رغم تأکیدات کارگروه گندم، آرد و نان اهر مبنی‌بر این‌که نانوایی‌ها حق تعطیلی خودسرانه در تعطیلات نوروزی را ندارند؛ اما بر اساس گزارش بازرسان در تعطیلات نوروزی و زمانی که نیاز مردم به نان بیشتر است اغلب نانوایی‌ها به صورت خودسرانه اقدام به تعطیلی کرده بودند، از این‌رو از سهمیه آرد این نانوایی‌ها کسر می‌شود.
فرماندار شهرستان اهر بر لزوم حفظ نانوایی‌های سُنتی در شهرستان اهر تأکید کرد و بیان داشت: وزن چانه نان از زمان تشدید بازرسی‌ها نسبتاً مطلوب شده و اگر انتظار داشته باشیم تا وزن چانه‌ها رعایت شده باشد تنها یک راه دارد آن هم تداوم بازرسی‌هاست.
وی با تأکید بر این‌که شیوه‌نامه پُخت نان باکیفیت در نانوایی‌های اهر تدوین می‌شود، گفت: ارتقای کیفیت نان از مهم‌ترین مطالبات مردم اهر بوده و کارگروه آرد و نان در این زمینه بایستی به صورت جدی وارد شود.
خدابخش از پلمب واحد نانوایی به دلیل فروش غیرقانونی آرد یارانه‌ای در شهر اهر خبر داد، خاطرنشان کرد: سهمیه آرد باید پُخت شده و در اختیار مردم قرار گیرد، فروش سهمیه آرد شهروندان به هیچ عنوان قابل‌ گذشت نیست.
فرماندار شهرستان اهر با انتقاد از استفاده برخی نانوایی‌ها از افزودنی‌های غیرمجاز تأکید کرد: طبق آزمایشات بهداشت محیط؛ نتیجه آزمایشات از خمیر ۲۱ واحد نانوایی مبنی‌بر استفاده از افزودنی‌های غیرمجاز مثبت شده است.
وی از تشدید برخورد با نانوایی‌های متخلف که سلامتی مردم را تهدید می‌کنند در شهرستان اهر خبر داد و گفت: اعضای کارگروه گندم، آرد و نان شهرستان اهر بدون اغماض با نانوایی‌های متخلف برخورد کنند و در این میان سلامتی مردم را در اولویت قرار دهند.