به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرگل صحاف از واگذاری ۴۶ کودک بی سرپرست به فرزندخواندگی در سال ۹۹ خبر داد و گفت: سال ۹۸ تعداد واگذاری کودک بی سرپرست به فرزندخواندگی در استان ۳۸ نفر بود.

وی با بیان اینکه روال فرزندخواندگی توسط سازمان بهزیستی تغییر کرده است، اظهار کرد: همه افراد متقاضی که پنج سال از زندگی مشترک خود را سپری کرده و صاحب فرزندی نشده‌اند، می‌توانند به سامانه بهزیستی مراجعه و به ثبت درخواست فرزندخواندگی اقدام کنند.

صحاف با اشاره به راه اندازی سامانه‌ فرزندخواندگی بهزیستی برای رعایت حال متقاضیان ادامه داد: حفظ نوبت متقاضیان و اجرای شفاف شرایط طبق دستورالعمل‌های بهزیستی در سامانه، تعداد متقاضیان واقعی، گروه سنی، ثبت تمامی اطلاعات فردی زوج و زوجه در سامانه و مشخص شدن جنسیت فرزندخوانده از جمله مزایای راه اندازی این سامانه است که براساس آن می‌توان احقاق حق هر متقاضی را به طور واضح بررسی کرد.

مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی گفت: بعد از ثبت نام اولیه و ثبت اسکن شده مدارک مرتبط طی درخواست سامانه ملی فرزندخواندگی، مدارک نهایی در انتظار بررسی قرارمی‌گیرد و بعد از بررسی کارشناسان و درصورت نبود نواقص در مدارک، دعوت متقاضیان به مصاحبه حضوری و بازدید میدانی از منزل متقاضی صورت می گیرد و بعد از تایید بازدید میدانی از منزل، افراد به سایر دستگاه‌ها برای استعلام معرفی می‌شوند.

فرگل صحاف اضافه کرد: بعد از نهایی شدن پرونده، درصورت وجود کودک واجد شرایط، دعوت به کمیته و در صورت قبول فرزند توسط زوجین، معرفی به دادگاه برای اخذ حکم آزمایشی انجام می‌شود.

وی افزود: بعداز گذشت شش ماه و ضمن تایید وضعیت کودک در خانواده، اقدامات لازم برای اخذ حکم دائمی و شناسنامه با نام انتخابی زوجین انجام‌ می‌شود.

مدیرکل بهزیستی استان یادآور شد: فرزندخواندگی شامل کودکانی می‌شود که طبق تشخیص دادگاه، سرپرستی و حضانت آن‌ها برعهده‌ بهزیستی است.

وی تاکید کرد: بهزیستی تنها فرزندانی را که حضانت آن‌ها از طریق دادگاه به بهزیستی واگذار شده می‌تواند به عنوان فرزندخوانده در اختیار خانواده‌های متقاضی قرار دهد.

فرگل صحاف ادامه داد: کودکانی که بدسرپرست بوده یا والدینشان در کمپ‌های ترک اعتیاد به سر می‌برند یا به دلیل اختلافات خانوادگی به بهزیستی سپرده شده‌اند، به عنوان امانت توسط بهزیستی نگهداری می‌شوند و تنها با تشخیص دادگاه به والدین خود بازگردانده می‌شوند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما