به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرگل صحاف روز پنج شنبه در گفتگو با خبرنگاران، به عملکرد یکساله این اداره اشاره کرد و گفت: این سامانه در راستای  پاسخگویی سریع، به موقع و با دقت به تمامی درخواست ها، پیشنهادات، شکایات، ایده ها و گزارشات ارسالی مردم  به صورت ۲۴ ساعته فعالیت می نماید.
وی بهزیستی را از طرح های جدید این سازمان در راستای بهبود کیفیت ارائه خدمات به مددجویان عنوان کرد و گفت: شعار و هدف سامانه دیده بان  دقت، سرعت، صحت می باشد.
صحاف مراکز مثبت زندگی را از سایر طرح های جدید بهزیستی برشمرد و گفت: راه اندازی این مراکز در راستای اجرایی نمودن دولت الکترونیک و حذف بروکراسی های زاید اداری به صورت محله محور با هدف تسریع و تسهیل ارائه خدمات به جامعه هدف انجام شده است که پرونده های کلیه مددجویان به مراکز مثبت زندگی واگذار شده است و بازدید میدانی از منازل مددجویان انجام می پذیرد.
مدیرکل بهزیستی استان با بیان اینکه هم اکنون ۱۶۶ مرکز از دو هزار و۴۰۰ مرکز مثبت زندگی در استان آذربایجان شرقی فعالیت می نمایند که بهزیستی استان از نظر تعداد مراکز فعال رتبه پنجم کشوری و از نظر بازدید از منازل مددجویان رتبه سوم کشوری را دارا می باشد.
وی با اشاره به ساخت حدود ۵۷۰ واحد مسکونی برای خانوارهای دو معلول و بیشتر با همکاری بنیاد مستضعفان، بنیاد مسکن، سازمان ملی زمین و مسکن و انجمن خیرین مسکن ساز، گفت: از این تعداد تاکنون ۴۰۳ واحد مسکونی برای خانوارهای دو معلول و بیشتر تحویل داده شده است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی با اشاره به ساخت ۴۲ واحد مسکونی برای معلولین و مددجویان به خصوص زنان سرپرست خانوار با مشارکت قرارگاه خاتم الانبیا، اظهار کرد: از این تعداد تاکنون ۱۷ واحد واگذار شده و ۲۵ واحد در دست اقدام می‌باشد.
صحاف با اشاره به ساخت ۴۰ واحد مسکونی برای ایتام با مشارکت بنیاد مسکن در سال ۹۹، افزود: همچنین اداره کل بهزیستی استان در ساخت ۵۰۰ واحد مسکونی مددجویی مشارکت کرده است که عملیات اجرایی ۱۱۵ واحد آن آغاز شده و تاکنون ۶۹ واحد تحویل مددجویان شده است.
وی از پرداخت ۱۱۴ میلیارد تومان تسهیلات قرض الحسنه اشتغال به جمعیت هدف خبر داد و گفت: ۱۵ میلیارد تومان تسهیلات اشتغال پایدار روستایی برای ۶۱۰ نفر، جهت ایجاد یا توسعه مشاغل روستایی جذب شده است.
وی ابراز کرد: میزان مشارکت مردمی نقدی، غیرنقدی و خدماتی در سال ۹۹ به مبلغ ۱۱۰ میلیارد تومان است.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی تصریح کرد: از طریق اجرای کمپین‌ها و پویش‌ها توسط پنج هزار و ۵۴۵ نفر خیر به حدود ۱۴ هزار و ۶۹۰ نفر مددجو و معلول کمک شده است.
صحاف با اشاره به ارائه خدمات آموزشی توانبخشی با پرداخت یارانه ۸۵ درصد خدمات خدمت گیرندگان اظهار کرد: ۸۵ مرکز روزانه توانبخشی برای سه هزار و ۹۱۷ نفر خدمات ارائه می‌ کنند از این تعداد ۲۳ مرکز ذهنی، ۱۲ مرکز جسمی و حرکتی، ۹ مرکز روزانه سالمندان، ۱۲ مرکز حرفه آموزی، ۱۰ کارگاه تولیدی و حمایتی، ۶ مرکز شنوایی، یک مرکز روزانه روانی، یک مرکز چند معلولیتی، یک مرکز ضایع نخایی، پنج مرکز اوتیسم، یک مرکز بینایی و سه مرکز پشتیبانی شغلی است.
وی با بیان این‌که همچنین ۴۱ مرکز مراقبتی توانبخشی شبانه روزی برای دو هزار ۱۹۹ نفر خدمات ارائه می‌دهند، تاکید کرد و گفت: از این تعداد، دو مرکز ذهنی زیر ۱۴ سال، ۱۵ مرکز ذهنی بالای ۱۴ سال، هفت مرکز روانی، ۹ مرکز سالمند، یک مرکز جسمی حرکتی، پنج خانه کوچک معلولان ذهنی، یک مرکز نگهداری موقت اوتیسم و یک خانه موقت کودکان دارای مشکل روانی مزمن می باشد.
صحاف اذعان کرد: پنج مرکز مراقبت در منزل و ۱۱ مرکز ویزیت در منزل خدمات توانبخشی برای مددجویان و معلولان ارائه می‌ دهند.
وی ابراز کرد: یکی از فرزندان اولیایی که معلول بوده (پدر یا مادر یا هر دو) و یا حداقل دو فرزند معلول داشته باشند از خدمت سربازی معاف شده و همسرانی که زن معلول خود را سرپرستی می‌ نمایند، نیز معاف می‌ شوند.
وی با بیان اینکه آذربایجان شرقی پنجمین استان از لحاظ جمعیت سالمندی در کشور است، ادامه داد: ۱۳ هزار نفر معلول سالمند بالای ۶۰ سال در استان وجود دارد که ۲۶ هزار و ۵۰۰ نفر بالای ۶۰ سال تحت پوشش این اداره کل بوده و برای ۱۳ هزار نفر بالای ۶۰ سال مستمری پرداخت می‌ شود؛ همچنین ۱۳ هزار سالمند نیز خدمات غیرمستمر دریافت می کنند. از مجموع سالمندان تحت حمایت این اداره کل فقط ۳۹۰ در مراکز سالمندان نگهداری می شوند.
وی اظهار کرد: در حوزه توانمند سازی برای ۱۹ هزار و ۴۲۷ زن سرپرست خانواد مستمری پرداخت می شود و دو هزار و ۶۲۴ نفر نیز تحت پوشش بیمه قرار گرفتند.
وی اضافه کرد: از سال ۱۳۸۴ برنامه غربالگری تشخیص و مداخله به هنگام شنوایی در نوزادان و شیرخواران در تمامی بیمارستان های استان انجام می شود که تا کنون ۵۰ هزار و ۱۵۲ نوزاد شناسایی و ۱۸۹ کودک توانبخشی شده اند.
صحاف با اشاره به برنامه های این اداره کل در حوزه پیشگیری از اختلالات ژنتیکی و تامین بخشی از هزینه های آزمایش های ژنتیک، گفت: در این راستا از ۶ هزار و ۳۶۳ مورد با اعتبار حدود سه میلیارد تومان  حمایت شده که خدمت گیرندگان از خدمات مشاوره ای و ژنتیک در سال گذشته نسبت به سال ۹۸ رشد ۶۳ درصدی داشته است.
وی با اشاره به اقدامات اداره کل بهزیستی استان در حوزه پیشگیری از اعتیاد، افزود: ۵۷ مرکز درمان و بازتوانی در استان وجود دارد که سال گذشته با توجه به شرایط کرونایی با نصف ظرفیت فعالیت کردند و به ۱۷ هزار معتاد خدمات ارایه شد.
مدیرکل بهزیستی آذربایجان شرقی اضافه کرد:  ۵۴ مرکز درمان اعتیاد در استان وجود دارد که ۱۶ هزار و ۹۶۷ نفر توسط این مراکز درمان شدند و ۲ هزار و ۱۲۴ نفر نیز از ۱۵مرکز کاهش آسیب خدمات دریافت کردند.
وی با اشاره به فعالیت مرکز توانمندسازی معتادان گفت: ۴۷ نفر توسط این مرکز توانمندسازی شده و ۷۶ نفر نیز توسط مرکز جامع درمان و بازتوانی نیز بازتوان شدند.

منبع: نصر نیوز