به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد میرزاپور مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر ظهر امروز یک شنبه در جلسه ستاد شهرستانی مقابله با کرونا در اهر گفت: تاکنون ۶ هزار و ۷۵۲ بیمار مبتلا به کووید -۱۹ در شهرستان اهر شناسایی شده است که از این آمار ۱۰۶۳ نفر از جمعیت روستایی است.

وی با بیان اینکه آمار بیماران کرونایی بدحال روبه افزایش است، افزود: متأسفانه از مجموع مبتلایان به ویروس کرونا ۲۱۴ نفر جان‌باخته‌اند. در حال حاضر نزدیک به ۱۰۰ بیمار کرونایی در بخش‌های مختلف بیمارستان اهر بستری‌اند و از این تعداد ۲۶ نفر در بخش‌های ویژه بوده و ۱۱ نفر به دستگاه تنفس مصنوعی متصل هستند.

میرزاپور ادامه داد: با توجه به تکمیل ظرفیت تخت‌های بستری بخش‌های ویژه بیمارستان باقرالعلوم اهر؛ ۱۰ نفر در نوبت بستری در بخش‌های ویژه هستند، روز گذشته ۱۸ بیمار جدید در بیمارستان باقرالعلوم اهر بستری شدند که ۶ نفر مربوط به شهرستان‌های همجوار بود.

وی افزود: روند ابتلاء به ویروس کرونا در شهرستان اهر سیر صعودی دارد و وضعیت بیماران کرونایی به لحاظ درگیری ریوی بسیار نگران‌کننده است.

وی افزود: با توجه به شرایط وخیم بیماران کرونایی در بیمارستان باقرالعلوم اهر؛ مصرف اکسیژن بیشتر شده است و با وجود دستگاه اکسیژن‌ساز، از بیرون هم اکسیژن خریداری می‌کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر گفت: اغلب اصناف در اجرای محدودیت‌های کرونایی با شبکه بهداشت و درمان اهر همکاری بسیار خوبی داشتند که با تصمیمات ستاد ملی مقابله با ویروس کرونا؛ تعطیلی‌ها تا پایان هفته تمدید شد.

وی سپس گفت: پیش‌بینی‌ها حاکی از افزایشی بودن آمار مبتلایان و بستری است که باید هم‌چنان در حالت آماده‌باش باشیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان اهر ابراز داشت: علائم کرونای انگلیسی در بین کودکان و نوجوانان اهری دیده می‌شود، این در حالیست که نوجوانان ۱۲ ساله را به دلیل وخامت اوضاع برای درمان به تبریز اعزام کردیم.

بسیجیان به صورت محله‌محور مشغول غربال‌گری مردم اهر هستند

فرمانده سپاه ناحیه اهر در این جلسه گفت: فاز دوم طرح شهید حاج قاسم سلیمانی بیشتر بر روی نمونه‌برداری از افراد دارای علائم و شناسایی بیماران جدید کرونایی متمرکز است.

سرهنگ پاسدار موسی صفی افزود: ۷۰ نفر از بسیجیان سپاه ناحیه اهر با بهره‌گیری از آموزش‌های شبکه بهداشت و درمان؛ به صورت محله‌محور مشغول به غربال‌گری مردم اهر هستند.

وی ادامه داد: پیشنهاد می‌کنم تا با افزایش نیروهای بسیج اصناف در راستای نظارت؛ بتوانیم کمک حال سیستم بهداشت و درمان اهر باشیم.

وی گفت: با توجه به توزیع داروهای درمانی ویروس کرونا در داروخانه‌های منتخب اهر؛ پیگیری درمان بیماران کرونایی که وضعیت‌شان حاد نیست در خانه تحت درمان قرار بگیرند.

صفی ادامه داد: بسیج و سپاه ناحیه اهر تا ریشه‌کن شدن ویروس کرونا؛ همانند گذشته در کنار کادر درمان خواهد بود.

محدودیت‌های ترافیکی در محورهای مواصلاتی اهر اعمال می‌شود

سرهنگ دوم نعمت محمدزاده، جانشین فرمانده انتظامی شهرستان اهر نیز در این جلسه گفت: از روز گذشته که محدودیت‌های ترافیکی در شهرهای با وضعیت «قرمز» کرونایی اعمال شده؛ نیروهای نیروی انتظامی در محور کلیبر و مشگین‌شهر مستقر شده‌اند.

وی ادامه داد: همچنین محدودیت ترافیکی کرونا و ایست بازرسی در جاده اهر-تبریز از سوی پلیس‌راه اهر-تبریز برپا خواهد شد.

محمدزاده افزود: طبق هماهنگی‌های انجام شده بین فرماندهان انتظامی شهرستان‌های همجوار؛ محدودیت‌های کرونایی در محورهای اصلی منطقه ارسباران اعمال می‌شود و از فرمانداران نیز درخواست می‌کنیم تا بر این موضوع توجه ویژه‌ای داشته باشند.

وی سپس ادامه داد: انتظار داریم تا نیروهای هلال‌احمر و اورژانس نیز در ایست بازرسی‌های جاده‌ای در کنار مأموران نیروی انتظامی شهرستان اهر حضور داشته باشند.

وضعیت مالی اصناف با تعطیلی‌های کرونایی آسیب می‌بیند

کریم محمدیان، رئیس اتاق اصناف شهرستان اهر نیز در این جلسه گفت: متأسفانه عادی‌انگاری شرایط کرونایی در بین شهروندان رواج یافته؛ به طوری‌که اکثر شهروندان از ماسک استفاده نمی‌کنند. رعایت پروتکل‌های بهداشتی در مشاغل گروه ۱ کاهش یافته و تداوم این امر نگران‌کننده است.

محمدیان ادامه داد: مشاغل گروه‌های شغلی ۲، ۳ و ۴ در پی تعطیلی‌های کسب و کار؛ وضعیت خوبی ندارند و ۷۰ درصد اصناف اهر به دلیل تعطیلی کسب و کارها نمی‌توانند بدهی خود را پرداخت کنند.

وی گفت: شیوع ویروس کرونا و تعطیلی‌ها منجر به ورشکستگی اصناف شده؛ به طوری‌که برخی از صنوف مجبور به تعطیلی کامل کسب و کار خود شده‌اند.

وی افزود: الان وضعیت بازار همچون عید نوروز نیست و شلوغی را شاهد نیستیم و از طرفی چون توان خرید مردم کمتر شده؛ با بازگشایی بازار و اصناف مطمئناً ازدحام نخواهیم داشت.

محمدیان همچنین ابراز داشت: انتظار داریم صدای اصناف آسیب‌دیده از شیوع ویروس کرونا را به گوش مسئولان استانی برسانید، چراکه شرایط بد اقتصادی خسارت جبران‌ناپذیری به اصناف وارد می‌کند.

اعمال محدودیت‌های تردد در منطقه ارسباران از خواجه و محور اهر-مشگین‌شهر

سرگرد ناصر پاشایی، رئیس پلیس‌راه اهر-تبریز نیز در این جلسه گفت: از امروز در پی ابلاغ دستور استانی؛ محدودیت‌های رفت و آمد خودروهای غیربومی به منطقه ارسباران از خواجه اعمال می‌شود.

وی افزود: برنامه برای اعمال محدودیت‌های کرونایی در محورهای مواصلاتی شهرستان‌های اهر، هریس، کلیبر و ورزقان تدوین شده که با تصمیم ستاد مقابله با کرونا اعمال می‌شود.

پاشایی ابراز داشت: با اعمال محدودیت‌ها؛ ورود خودروهای غیربومی به منطقه ارسباران ممنوع شد.

سرگرد محمدرضا محرمی، رئیس پلیس راهور اهر نیز در این جلسه گفت: شل‌کن و سفت‌کن‌ها و محدودیت‌های کرونایی که از سوی ستاد کشوری اعمال می‌شود، مردم را در تنگنا قرار داده و هدف مشخصاً برای مردم قابل درک نیست.

وی ادامه داد: بعد از کادر درمان؛ بیشترین فشار روانی به پرسنل پلیس راهور وارد می‌شود. وقتی محدودیت‌های کرونایی از قبیل محدودیت ترددهای شبانه و محورهای مواصلاتی اعمال می‌شود، فشار کاری آن بر دوش پرسنل پلیس‌راه و پلیس راهور است.

محرمی ادامه داد: بر اساس دستورالعمل‌های ناجا؛ مجوز تردد صادره از سوی ستاد شهرستانی مقابله با ویروس کرونا در محورهای مواصلاتی معتبر است. ادارات و شرکت‌های خصوصی، برای کارکنان خود مجوز تردد صادر می‌کنند که هیچ‌گونه اعتباری ندارد؛ از این‌رو به ادارات ابلاغ شود تا خودسرانه مجوز تردد صادر نکنند.