اخبار منطقه ارسباران » عمومی
کد خبر : 45097
یکشنبه - 29 فروردین 1400 - 19:45

زخم کهنه زلزله ورزقان بر تن ۴ روستا

۴ روستای شهرستان ورزقان پس از گذشت ۹ سال در انتظار جابه‌جایی هستند.

زخم کهنه زلزله ورزقان بر تن ۴ روستا

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، تبعات زلزله ویرانگری که ۲۱ مرداد سال ۱۳۹۱ ورزقان و چند شهر دیگر را لرزاند همچنان ادامه دارد و دامان بسیاری از شهروندان و روستانشینان ازجمله ساکنان ۴ روستای جوشین، قره‌قیه، قراند و استرقان را گرفته است.

این روستاها در جریان زلزله آسیب زیادی ندیدند، اما زمین زیر پای روستانشینان شروع به رانش تدریجی کرد و در سال‌های پس از آن روستاییان شاهد رانش زمین و ترک‌های بزرگ و کوچک در خانه‌های خود بودند. همچنین بنا به گفته ساکنان این ۴ روستا ریزش مداوم سنگ از صخره‌های اطراف ادامه دارد و زندگی در این روستاها برای ساکنان با ریسک زیادی همراه است.
در این ۴ روستا ۳۰۰ خانوار و هزار نفر زندگی می‌کنند و به گفته اهالی، بخشی از سکنه نیز در سال‌های اخیر به ورزقان، اهر  یا تبریز مهاجرت کرده‌اند.

زندگی میان چهاردیواری ترک‌خورده

اسد صلاحی، ساکن روستای جوشین که از زندگی دشوار خود در این روستا گله‌مند است می‌گوید: خانه‌هایمان عملاً ترک خورده و شب و روز با ترس و وحشت زندگی می‌کنیم.
وی ادامه می‌دهد: این خانه‌ها با خشت خام ساخته شده‌اند و دیواره‌ها ضخیم و سقف‌ها هم سنگین هستند و هر لحظه احتمال ریزش سقف و دیوارها وجود دارد.

وعده‌های پی‌درپی و مشکلات مالی روستاییان

علی‌اکبر بهاری، ساکن روستای استرقان، هم با بیان اینکه کارشناسان و مسئولان محلی ده‌ها بار در روستا حضور پیدا کرده‌اند اما اقدام عملی مناسبی صورت نگرفته است، می‌گوید: در همین زمینه بارها از خانه‌های ترک‌خورده و صخره‌های در حال ریزش فیلم و عکس تهیه شده ولی اقدامی صورت نگرفته است.
وی با بیان اینکه وضعیت مالی ساکنان روستا مناسب نیست، ادامه می‌دهد: انتظار داریم همان‌گونه که به زلزله‌زدگان ورزقان وام‌های مناسب با بهره بسیار پایین یا وام قرض‌الحسنه و حتی در مواردی وام‌های بلاعوض داده شد، برای ساکنان این روستاها هم کمک‌های ویژه در نظر گرفته شود تا بتوانیم در محل جدید روستا خانه‌ای بسازیم و زندگی کنیم.

تأمین زیرساخت‌های لازم در روستاهای جدید

فرماندار ورزقان نیز از توجه بیشتر به انتقال روستاییان به محل جدید خبر می‌دهد و می‌گوید: انتقال این روستاییان در سال‌های پیش با موانعی ازجمله معضلات اجتماعی روبه‌رو بوده اما از ۱۴ ماه قبل کارهای خوبی آغاز شده است و امیدواریم این انتقال به‌زودی انجام شود.
محمدباقر خانی اضافه می‌کند: دستگاه‌های خدمات‌رسان ازجمله ادارات آب، برق، گاز و مخابرات به‌خوبی پای کار آمده‌اند و خدمات زیرساختی مانند مدرسه و خانه بهداشت هم ارائه می‌شود.

تملک ۳۰ هکتار از اراضی ملی برای انتقال روستاها

رسول قهرمانیان نیز که چند ماهی است به‌سمت مدیر جدید بنیاد مسکن ورزقان منصوب شده از برنامه‌ریزی‌های تازه برای تسریع در انتقال ساکنان این ۴ روستا خبر می‌دهد و می‌گوید: برای معرفی متقاضیان احداث خانه در روستاهای جدید به بانک‌ها اقدام‌های حمایتی انجام می‌دهیم تا روستاییان با دریافت وام‌های کم‌بهره بتوانند خانه‌های خود را سریع‌تر بسازند.
قهرمانیان همچنین با اشاره به مشکل کمبود زمین عنوان می‌کند: روستاییان برای فعالیت‌های اقتصادی و کشاورزی به زمین‌های جدید نیاز دارند که در همین زمینه ۳۰ هکتار زمین از اراضی ملی برای انتقال روستاها گرفته شده است.
مدیر بنیاد مسکن ورزقان به روند انتقال روستاهای قدیمی اشاره می‌کند و ادامه می‌دهد: تنها در روستای جوشین جدید ۳۷ نفر برای دریافت تسهیلات و احداث خانه به بانک معرفی شده‌اند که این روند در حال تسریع است.

منبع: همشهری آنلاین/ مرتضی احمدپور