به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فتحی روز دوشنبه در یک گفت و گوی خبری اظهار کرد: در حاشیه نشست اخیر با وزیر محترم جهاد کشاورزی و معاونین وی که به صورت وبینار برگزار شد، به رغم ممنوعیت توسعه مرغداری ها، مقام عالی وزارت با صدور مجوز مرغداری گوشتی بصورت زنجیره تولید در آذربایجان شرقی موافقت کرد.

وی یادآوری کرد: البته سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی قبل از ابلاغ وزیر، موافقت اولیه را برای تولید ۱۰ میلیون قطعه مرغ گوشتی در یکی از شرکت های کشت و صنعت استان، ۲میلیون قطعه در شهرستان ملکان و ۳۰۰ هزار قطعه در شهرستان اهر انجام داده و برای نهایی شدن به وزارت متبوع ارسال کرده بود.

فتحی گفت: همچنین اقدامات لازم برای ساماندهی واحدهای غیرمجاز مرغداری در شهرستان های آذربایجان شرقی و اخذ موافقت وزارت جهاد کشاورزی  در این ارتباط در جریان است که با مرتفع شدن مشکلات واحدهای غیرمجاز ، میزان تولید مرغ گوشتی استان افزایش چشمگیری خواهد یافت.

وی با بیان اینکه این اقدام با عنایت به نامگذاری سال جاری از سوی مقام معظم رهبری به نام «تولید، پشتیبانی ها و مانع زدایی ها»، حمایت عملی بسیار خوبی از بخش تولید و پشتیبانی و رفع موانع تولید است، ادامه داد: همه متقاضیان ، سرمایه گذاران و علاقه مندان که تمایل به احداث پرورش مرغ گوشتی در قالب زنجیره تولید دارند، می توانند از فرصت به وجود آمده برخوردار شوند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان شرقی گفت: متقاضیان سرمایه گذاری در صنعت مرغ گوشتی می توانند برای اخذ مجوز به مدیریت های جهادکشاورزی در شهرستان ها و همچنین معاونت بهبود تولیدات دامی سازمان جهادک شاورزی در مرکز استان مراجعه کنند.

وی افزود: واحدهای تولید کننده مرغ گوشتی در واحدهای خود بصورت مالکیتی یا به صورت قرارداد با سایر کارخانه های خوراک دام ، واحدهای جوجه کشی و کشتارگاه در داخل واحد خود و یا به شکل قرارداد دایمی توانند از این فرصت بهره مند شوند.

آذربایجان شرقی به لحاظ میزان تولید تخم‌مرغ و مرغ به ترتیب رتبه‌های اول و سوم کشور را دارد؛ میزان تولید سالانه تخم مرغ در آذربایجان شرقی ۹۴ هزار تن و مرغ گوشتی بیش از ۸۵ هزار تن  است و بر این اساس آذربایجان شرقی حدود ۱۱ درصد تخم مرغ  و سه درصد تولید گوشت مرغ  کشور را در اختیار دارد.

در حال حاضر بیش از ۵۰۰ واحد فعال در زمینه تولید مرغ گوشتی و تعداد ۱۸۰ واحد فعال تولید تخم مرغ در آذربایجان شرقی مشغول فعالیت هستند؛ آذربایجان شرقی از لحاظ داشتن واحدهای مرغداری مادر تخم گذار رتبه اول کشور را داراست، به طوری که ۲۰ درصد جوجه های تخم گذار و ۶ درصد جوجه های گوشتی کشور را تامین می کند که با شرایط موجود توانایی صادرات به استان ها و کشورهای دیگر را نیز دارد که اغلب به کشورهای عراق و جمهوری آذربایجان بخشی از تولیدات صادر می شود.

طبق برآوردهای صورت گرفته صنعت مرغ و تخم مرغ حدود ۹ درصد اشتغال کشور را به خود اختصاص داده است و هم اکنون افزون بر ۶۰۰ نفر در آذربایجان شرقی در صنعت مرغ و تخم مرغ به صورت مستقیم اشتغال دارند و حدود ۵ هزار نفر نیز اشتغال غیرمستقیم در این حوزه دارند.

آذربایجان شرقی از لحاظ تولید تخم مرغ حدود ۴۰ تا ۵۰ درصد مازاد تولید دارد که به استان های دیگر و به خصوص همجوار صادر می شود،  اما از لحاظ گوشت مرغ حدود ۱۵ درصد خلاء تولید در استان وجود دارد که این کمبود از استان های همجوار تامین می شود.

منبع: ایرنا