اجتماعی » اخبار استان آذربایجان شرقی
کد خبر : 45115
دوشنبه - 30 فروردین 1400 - 13:54
فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان ‌شرقی:

سال گذشته ۱۲۳ متخلف حوزه میراث تاریخی آذربایجان ‌شرقی دستگیر شدند

فرمانده یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع ‌دستی آذربایجان‌شرقی گفت: طی سال گذشته تعداد ۱۲۳ نفر از عاملان تعرض به میراث فرهنگی استان دستگیر و تحویل مراجع قضایی شدند.

سال گذشته ۱۲۳ متخلف حوزه میراث تاریخی آذربایجان ‌شرقی دستگیر شدند

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سرهنگ کاظم داداشی روز دوشنبه در جمع خبرنگاران، گفت: با توجه به تعدد بالای آثار و اماکن تاریخی در آذربایجان شرقی و  لزوم حفاظت و صیانت هر چه بهتر از این مواریث، یگان حفاظت میراث فرهنگی مستمر از مکان‌های تاریخی بازدید و با متخلفانی که به صورت پایشی و گزارش مردمی شناسایی شده‌اند، از طریق مراجع قانونی برخورد می‌کند.

وی به میزان بازدیدهای  صورت گرفته از ابنیه و اماکن تاریخی و فرهنگی استان طی سال گذشته اشاره و اضافه کرد: طی سال گذشته تعداد یکهزار و ۹۰۲  مورد بازدید از آثار، ابنیه، حرایم تاریخی و پایگاه‌های مستقر در شهرستان‌های آذربایجان شرقی توسط نیروهای یگان حفاظت میراث فرهنگی صورت گرفته است.

داداشی ادامه داد: در راستای عملکرد حوزه یگان حفاظت میراث فرهنگی استان طی پارسال،  این نهاد نظارتی و انتظامی با ۴۳ مورد جرایم علیه میراث فرهنگی نظیر خرید و فروش غیر مجاز اموال تاریخی، حفاری غیرمجاز، استفاده غیرقانونی از فلزیاب، تجاوز به حریم و تخریب آثار تاریخی از طریق مراجع قانونی برخورد کرده است.

به گفته وی بیشترین میزان ارتکاب جرایم طی سال گذشته به ترتیب در شهرستان‌های تبریز، مراغه، کلیبر، خداآفرین و بستان‌آباد بوده است.

داداشی اضافه کرد: از مجموع دستگیر شدگان حوزه میراث فرهنگی استان در سال گذشته، ۱۱۳ نفر از افراد بومی و ۱۰ نفر غیربومی بوده‌اند.

وی افزود: به دنبال اقدامات یگان حفاظت میراث‌ فرهنگی طی سال گذشته، یکهزار و ۹۲۴ مورد شی تاریخی کشف‌ شد که از این میان چهار نمونه مورد بررسی کارشناسی قرار گرفت که سه مورد جزو اشیا تاریخی و یک مورد بدل شناسایی شد.

داداشی اظهار داشت: با توجه به اینکه حفاظت و صیانت از مواریث تاریخی وظیفه‌ای همگانی است، از این رو  باید تمام آحاد مردم در پیشگیری از هرگونه آسیب مرتبط با این مواریث ارزشمند، همراه اداره کل میراث فرهنگی استان باشند.

وی با بیان اینکه طی سال گذشته همراهی مردم آذربایجان شرقی در این خصوص چشمگیر بود، گفت: پارسال تعداد ۱۲۷ مورد گزارش مردمی در خصوص اقدامات علیه میراث‌ فرهنگی در یگان حفاظت استان به ثبت رسید.

داداشی با تاکید بر اینکه تعامل مستمر مردمی با یگان حفاظت را عاملی مؤثر در ارتقای امنیت مواریث تاریخی خواند و گفت: بدون تردید مردم در این زمینه نقش مهم و محوری دارند.

منبع: ایرنا