به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، امنیت سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی بر روی رودخانه مرزی ارس از سال ۱۳۸۳ تاکنون به علت قرار گرفتن در داخل مناطق اشغالی قره باغ، توسط نیروهای مرزبانی کشورمان تامین می شد.

سردار سرتیپ دوم جلال ستاره جانشین فرمانده مرزبانی ناجا و آراز محمد اوف فرمانده مرزهای زمینی جمهوری آذربایجان در نشست امروز خود در شهرستان مرزی خداآفرین توافق کردند که با حاکمیت کامل جمهوری آذربایجان در این منطقه، تامین امنیت ضلع شمالی سدهای مشترک پس از ۱۷ سال به طرف آذری واگذار شود.

جانشین فرمانده مرزبانی ناجای کشورمان پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت: محدوده ضلع شمالی سدهای خداآفرین و قیزقلعه سی، سال ها در اشغال کشور ثالثی بوده و امروزه جمهوری آذربایجان، حاکمیت کامل خودش را در منطقه به دست آورده است.

سردار ستاره  افزود: بر اساس تدابیر مسوولان دو کشور، تامین امنیت محدوده دو طرف این دو  سد در زمان اشغال توسط کشورمان تامین می شد و مرزبانی جمهوری اسلامی ایران در شمال و  جنوب سد حضور داشت.

وی اضافه کرد: امروز با حاکمیت کامل جمهوری آذربایجان در منطقه، تامین امنیت سد در محدوده شمالی به جمهوری آذربایجان سپرده می شود.

وی ادامه داد: امیدواریم با این وضعیت جدیدی که پیش آمده، امنیت  بیش از پیش از منطقه حاکم شود.

سد خداآفرین با ظرفیت  ۱.۶ میلیارد مترمکعب در ۲۱۰ کیلومتری شمال شرق تبریز بر روی رودخانه  مرزی ارس ساخته شده و سد قیرقلعه سی نیز به عنوان سد انحرافی و ظرفیت تولید سالیانه بیش از ۷۰ مگاوات برق به فاصله اندک در پایین  دست آن احداث شده است.

منبع: ایرنا