به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، جعفر سمساری روز شنبه در جمع اعضای هیأت مدیره تشکل‌های بازنشستگی آذربایجان شرقی، نسبت کنونی نیروی کار به بازنشستگان در آذربایجان شرقی را ۴.۳ اعلام و اضافه کرد: این میزان حداقل باید به نسبت ۷ کارگر شاغل در برابر یک نفر بازنشسته برسد که تا رسیدن به این عدد راه طولانی در پیش است که باید با اشتغال زایی و توسعه کارگاه‌های تولیدی برای رفع این معضل حرکت کرد.

وی به نقش نیروی کار در رونق تولید و چرخه اقتصادی کشور و استان اشاره کرد و افزود: امروز اگر حتی از سرمایه مادی مناسب و فناوری‌های روز دنیا و آنچه در بحث فضای مجازی پیش آمده، برخوردار باشیم، باز بدون داشتن سرمایه انسانی نمی‌توان کاری از پیش برد و در حوزه‌های اقتصادی به موفقیت دست یافت.

سمساری با بیان اینکه باید به نیروی کار اهمیتی خاصی قائل شد، اظهار داشت: فراهم کردن بیمه و ایجاد امنیت شغلی در قالب آن، یکی از مهم‌ترین راهکارها در این زمینه است که به موجب آن بهره وری و توسعه به خوبی صورت می‌گیرد و تأمین اجتماعی در این مسیر گام بر می‌دارد.

وی به نقش مهم تشکل‌های صنفی در طرح و پیگیری مشکلات کارگری اشاره کرد و گفت: با برپایی تجمعات غیرقانونی نمی‌توان به پیشبرد و رفع مطالبات کاری صورت دارد و البته تشکل‌های بازنشستگی آذربایجان شرقی با تدوین برنامه‌ای مناسب در این راستا حرکت می‌کنند.

سمساری مجموع افراد تحت پوشش تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی را ۲ میلیون نفر معادل ۵۳ درصد از کل جمعیت استان اعلام کرد و ادامه داد: تأمین اجتماعی استان هم اکنون به ۲۷۸ هزار بیمه شده خاص، ۴۰۸ هزار بیمه شده اجباری و همچنین ۲۰۷ هزار مستمری بگیر ارائه خدمت می‌کند.

وی از کسری هزینه و درآمد تأمین اجتماعی آذربایجان شرقی خبر داد و گفت: در مجموع و با احتساب هزینه‌های درمان، افزون بر یک هزار میلیارد تومان تأمین اجتماعی استان جهت ارائه خدمات هزینه می‌کند و اگر از سازمان مرکزی بودجه‌ای در این حوزه اختصاص نیابد، با مشکلات جدی مواجه خواهیم شد.

منبع: مهر