به گزارش اهر خبر ( اهر نیوز)، محمد امیدفر با بیان اینکه فعالیت سامانه بارشی با افزایش ابر، وزش باد ملایم تا گاهی نسبتا شدید، بروز تندبادهای لحظه ای و کاهش نسبی دما در سطح استان تا شنبه هفته آینده ادامه دارد، گفت: در پی نفوذ این سامانه، احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، در نواحی مستعد بارش تگرگ و اصابت آذرخش و بروز خسارت به محصولات باغی و کشاورزی وجود دارد.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی با اشاره به اینکه این سامانه همه نواحی استان را دربر می گیرد، به مسافران و رانندگان توصیه کرد از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها، صعود به ارتفاعات و فعالیت های کوهنوردی خودداری کنند.

امیدفر خواستار محکم کردن سازه های سبک و احتیاط در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره شد و از کشاورزان خواست به توصیه های کارشناسان جهادکشاورزی استان توجه کنند.

وی یادآوری کرد: در زمان کنونی ( ۱۱ و ۳۰ دقیقه) اسکو با ۲۱ و چاراویماق با ۹ درجه سانتی گراد به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۱۴ درجه سانتی گراد بالای صفر است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

 منبع: ایرنا