به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رحیم مهردادی روز یکشنبه در حاشیه اولین جلسه کارگروه پیشگیری و اطفاء حریق اداره کل در جمع خبرنگاران اظهار کرد: اطفاء حریق اعم از جنگل و مرتع وظیفه اصلی منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی است ولی با توجه به مصوبات ابلاغی از سوی اداره کل مدیریت بحران استانداری در حوزه جنگل های ارسباران در سه شهرستان کلیبر، خداآفرین و هوراند مسئولیت فرماندهی میدان با اداره کل منابع طبیعی و آبخیزداری استان است.

وی افزود: بر این اساس در سه شهرستان دیگر شامل اهر، ورزقان و جلفا مسئولیت فرماندهی میدان بر عهده اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان شرقی است با این شرایط باید تمام ادارات شهرستانی باید وظیفه خود را به نحو احسن انجام دهند.

مهردادی تاکید کرد: تلاش بر این است حریقی نباشد ولی اگر اتفاق افتاد روسای ادارات شهرستانی موظفند بلوک بندی را انجام دهند و تیم ها را فعال کرده و با استفاده از توان همیاران و محافظان طبیعت و ظرفیت عظیم سازمان بسیج سازندگی و سایر اعضای مدیریت بحران با هماهنگی فرمانداران شهرستان ها نسبت به اطفای حریق اقدام کنند.

مدیر کل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی با اشاره به وظایف جنگلبانی و تاکید بر حفاظت و نظارت دقیق بر مراتع و جنگل های استان، خاطرنشان کرد: جنگل آبروی جنگل بان است و باید این نعمت خدادادی را مقابل هر حادثه رصد و محافظت کرد تا شاهد اتفاقات تلخ نباشیم.

جنگل های ارسباران با ۱۶۴ هزار هکتار وسعت از بکرترین مناطق جنگلی ایران به لحاظ تنوع گونه های گیاهی و جانوری آن شمرده می شود، به گونه ای که گفته می شود ۱۵ تا ۲۰ درصد مجموع گونه های گیاهی شناخته شده کشورمان در این لکه جنگلی یافت می شود.

جنگل های ارسباران که در شمال و شمال شرق تبریز در محدوده شهرستان های ورزقان، کلیبر، خداآفرین و جلفا پراکنده شده است، علاوه بر تنوع و غنای ژنتیکی از نظر جاذبه های گردشگری طبیعی و تاریخی نیز حایز اهمیت فراوان است.

جنگل های ارسباران در ۲ سال گذشته چندین بار در نقاط مختلف دچار آتش سوزی شد.

منبع: ایرنا