به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد کلامی افزود: متاسفانه شرایط بد اقتصادی در سالهای اخیر، تعطیلی اغلب مشاغل به خصوص مشاغل طبقه اجتماعی پایین جامعه به علت کرونا و پیش آمدن مسائلی مانند آنچه در بازار سرمایه اتفاق افتاد و موجب از دست رفتن سرمایه‌های افراد شد، حدود ۱۵ هزار خانوار جدید را به جمع مددجویان تحت پوشش کمیته امداد استان در طی سال گذشته افزود.

وی با اشاره به تاثیر شیوع بیماری کرونا بر وضعیت اجتماعی و اقتصادی جامعه اظهار کرد: شیوع این بیماری در جامعه باعث بروز برخی آسیب‌های اجتماعی شد و همان طوری که این بیماری بسیاری از افراد را از پا درآورد و زمین گیر کرد، اقتصاد خانواده‌ها را نیز به نابودی کشاند.

کلامی ادامه داد: ۶۲ درصد مددجویان این نهاد، سالمند هستند و نزدیک به ۹ درصد را نیز بیماران صعب العلاج شامل می‌شوند و اغلب این خانواده‌ها در مواجهه با کرونا به لحاظ جسمی، سنی و اقتصادی آسیب پذیر هستند.

مدیرکل کمیته امداد آذربایجان شرقی گفت: وضعیت اقتصادی اغلب آن‌ها نیز در حدی نیست تا بتوانند مسائل بهداشتی را از همان اوایل شیوع بیماری کرونا رعایت کنند به همین دلیل کمیته امداد استان به این قضیه وارد شد و اقدام به توزیع رایگان اقلام بهداشتی و جذب مددجویان جدید کرد.

کلامی اظهار کرد: کمیته امداد استان در سال ۹۹ با هدف تامین لوازم بهداشتی و پیشگیری از ابتلا به کرونای مددجویان خود حدود ۸ میلیارد تومان هزینه کرده و نتیجه مطلوب را نیز گرفته است که بر اساس این، با وجود آسیب پذیر بودن افراد تحت پوشش، متوسط متوفیان کرونایی مددجویان ۸۶ نفر بود که از متوسط جامعه پایین تر است.

وی همچنین از جذب ۳۱ هزار خانوار جدید به پوشش کمیته امداد استان تا پایان سال جاری خبر داد و گفت: افراد دهک اول درآمدی به ترتیب جذب کمیته امداد استان خواهند شد.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی استان اضافه کرد: این نهاد بیش از ۳۴ میلیارد تومان را در برای پرداخت مستمری‌ها، تهیه اقلام بهداشتی، معیشتی و سایر خدمات به قشر نیازمند در بحث کرونا طی سال گذشته انجام داده است و سال گذشته در کنار تهدیدها، سال موفقیت آمیزی برای ما بود.

وی ادامه داد: در این سال میزان کمک‌های مردمی به کمیته امداد استان ۸۵ درصد افزایش یافت به طوری که کل کمک‌های نقدی و کالایی مردمی در سال ۹۸ نزدیک به ۱۹۰ میلیارد تومان بود که این مبلغ در سال گذشته به ۳۴۰ میلیارد تومان رسید.

کلامی افزود: کمک‌های مردمی باعث شد تا تمامی افراد واجد شرایط مددجویی به کمیته امداد جذب شوند و در هیچ سرفصلی، افراد پشت نوبت جذب کمیته امداد نمانند و در این میان نزدیک به ۵ هزار خانه برای مددجویان، ساخته و یا تعمیر و خریداری کردیم.

وی در خصوص چهار برنامه محوری این نهاد برای ماه مبارک رمضان نیز گفت: در طول ماه مبارک رمضان امسال توزیع ۳ هزار پرس غذای گرم و ۸۱ هزار بسته معیشتی بین خانواده‌های مددجو  را در برنامه خود لحاظ کرده ایم و طرح حامی یابی برای ایتام و محسنین جدید نیز در دهه آخر ماه مبارک رمضان در برنامه کمیته امداد استان قرار دارد و تاکنون توانستیم برای بیش از ۴ هزار یتیم حامی جذب کنیم.

مدیرکل کمیته امداد امام خمینی آذربایجان شرقی با اشاره به توزیع زکات فطریه بین نیازمندان خاطرنشان کرد: زکات فطریه که از سوی مردم در روز عید فطر پرداخت می‌شود، آخرین برنامه کمیته امداد استان در ماه رمضان برای حمایت از نیازمندان محسوب می شود و  مجموع رقم پیش بینی شده برای امسال افزون بر ۴۰ میلیارد تومان است.

وی گفت: از مردم عزیز درخواست داریم تا زکات فطریه امسال خود را به جای انداختن در صندوق‌های کمیته امداد که موجب بروز مسائل و مشکلات بهداشتی می‌شود، به صورت غیرحضوری و از طریق اپلیکیشن و سامانه‌های این نهاد پرداخت کنند.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما