به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، جواد رحمتی در جلسه شورای حفاظت از منابع آب استان، با تأکید بر اینکه اصلاح الگوی مصرف در شرایط کنونی ضروری است، گفت: به دلیل شرایط خاصی که امسال پیش رو داریم، باید برنامه‌ریزی‌های مناسب صورت گیرد و همه بخش‌ها نیز باید خود را با برنامه تعیین‌شده هماهنگ کنند.

وی با بیان اینکه ناچار به اعمال محدودیت‌هایی در بخش‌های صنعت و کشاورزی هستیم، گفت: اولویت نخست در حوزه مدیریت منابع آبی، تأمین آب شرب مردم است و باید به نحوی مدیریت کنیم که تنش آبی امسال را بدون مشکل خاصی سپری کنیم.

رحمتی افزود: در عین حال باید مردم را نسبت به اصلاح الگوی مصرف و صرفه‌جویی در مصرف آب ترغیب کنیم؛ متأسفانه سرانه مصرف آب در کشور ما حتی از کشورهای توسعه‌یافته هم بیشتر است.

وی گفت: متوسط میزان بارش در استان آذربایجان شرقی، ۲۵۰ میلی‌متر در سال است که همین میزان هم پراکنش مناسبی ندارد؛ بنابراین تغییر الگوی مصرف و توجه به مصرف بهینه از سوی مردم و بخش‌های مختلف ضروری است.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی با بیان اینکه باید اعتراف کنیم سیاست‌های نادرست عامل اصلی وضعیت کنونی است، افزود: اجازه برداشت‌های بی‌رویه از منابع آبی و کم‌توجهی به وضعیت منابع زیرزمینی در برخی مقاطع، وضعیت فعلی را موجب شده و در این مقطع همکاری برای اصلاح این وضعیت ضروری است.

وی با اشاره به اقدامات انجام‌شده در راستای مدیریت منابع آب و مقابله با تنش آبی در استان، گفت: در حال حاضر، انتقال آب ارس، مهم‌ترین پروژه زیرساختی استان در این حوزه است و تمام مسئولان و نمایندگان برای تکمیل آن باید همت کنند.

رحمتی افزود: انتقال آب ارس فقط برای تأمین آب مورد نیاز شهر تبریز نیست و در طولانی‌مدت می‌تواند نیاز شهرها و روستاهای واقع در مسیر را نیز تأمین کند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی هم در این جلسه از کاهش میزان بارش‌ها و حجم روان‌آب‌های استان در سال آبی جاری خبر داد و گفت: جزو استان‌هایی هستیم که امسال با تنش آبی مواجه خواهیم شد.

یوسف غفارزاده با بیان اینکه فشار مضاعف بر روی آبخوان‌ها و احتمال فرونشست در برخی دشت‌های استان و افزایش برداشت آب از منابع زیرزمینی از جمله پیامدهای تنش آبی خواهد بود، افزود: همکاری در مصرف بهینه آب و جلب مشارکت مردم، عدم اجازه برداشت مازاد چاه‌های کشاورزی و انسداد چاه‌های غیرمجاز از جمله اقدامات ضروری برای مدیریت تنش آبی است.

در این جلسه آخرین وضعیت منابع آب استان و همچنین گزارش میزان آب سد علویان ارائه شد و اعضای حاضر در جلسه به بیان دیدگاه‌های خود درخصوص مدیریت تنش آبی پرداختند.