به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد اسدی در جلسه مخاطرات بخش کشاورزی اهر با اشاره به این‌که هزینه تولید محصولات کشاورزی در باغات به مراتب بیشتر است، اظهار کرد: انتظار داریم تا بانک کشاورزی به ازای هر هکتار باغات ۲۰ میلیون تومان و برای هر هکتار اراضی زراعی ۱۰ میلیون تومان تسهیلات حمایتی کم‌بهره در اختیار کشاورزان خسارت‌دیده قرار دهد.
مدیر جهاد کشاورزی اهر با ذکر اینکه تاکنون ۱۱ دستگاه ضدتگرگ از محل اعتبارات دولتی و سرمایه بخش خصوصی و ۲ دستگاه ضدسرما در شهرستان اهر داریم، گفت: باتوجه به حجیم بودن تگرگ اخیر؛ دستگاه‌های ضدتگرگ نتوانست از خسارت جلوگیری کند.
وی اضافه کرد: متأسفانه بادگرم‌زدگی باغات ورگهان، وجنی و دشتور تحت پوشش بیمه قرار نمی‌گیرد، در حالی‌که هر ساله باغات این روستاها دچار بادگرم‌زدگی می‌شوند، از این‌رو تقاضا داریم تا جبران خسارت بادگرم‌زدگی باغات تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار گیرد.
اسدی بابیان اینکه در بارش اخیر تگرگ ۱۰۷ میلیارد تومان خسارت به ۶۸۳۳ هکتار از باغات و اراضی زراعی وارد شد، ابراز داشت: کارشناسان با تأخیر در محل خسارت‌دیده حاضر می‌شوند غرامت کشاورزان را به درستی ارزیابی نمی‌کنند.
مدیر جهاد کشاورزی اهر از انتظار ۵۰۰ متقاضی برای خرید تراکتور در این شهرستان خبر داد و تاکید کرد: سال گذشته ۸ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان برای خرید ادوات کشاورزی شهرستان اهر اعتبار جذب شد.
وی بیان کرد: ۷۳ طرح کشاورزی، دامداری و صنایع تبدیلی در شهرستان اهر تصویب شده بود و تسهیلات مورد نیاز برای این طرح‌ها ۱۶۸ میلیارد تومان بود که از این میزان ۱۰ میلیارد تومان تخصیص یافته است.
اسدی با تاکید بر لزوم حمایت از کشاورزان و جبران خسارت آنها افزود: در سال‌زارعی فعلی ۶ بار عواملی همچون سرمازدگی، تگرگ و خشکسالی به میزان ۱۸۴ میلیارد و ۶۰۰ میلیون تومان به ۳۹ هزار و ۱۶ هکتار به اراضی کشاورزی و باغی شهرستان اهر خسارت وارد کرد.
مدیر جهاد کشاورزی اهر خاطرنشان کرد: سم‌پاشی‌های کشاورزان در بارندگی‌های اخیر منجر به هدررفت سرمایه شد، این در حالی است که تامین سرمایه و خرید سموم کشاورزی در شرایط فعلی برای کشاورزان و باغداران سخت است.