به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز پنجشنبه در گفت و گویی اظهار داشت: سامانه بارشی که فعالیت آن روز شنبه تا سه شنبه خواهد بود تمامی نواحی استان به ویژه منطقه ارسباران را فرا می گیرد و با فعالیت آن احتمال آبگرفتگی معابر عمومی و سیلابی شدن مسیل ها و رودخانه ها، برخورد آذرخش و ورود خسارت به باغات در اثر بارش تگرگ پیش بینی می شود.

وی گفت: فعالیت این سامانه همچنین موجب غرش آذرخش به ویژه در روز یکشنبه و وزش باد گاهی تا شدید و در نواحی مستعد بارش تگرگ می شود.

رییس گروه پیش بینی اداره کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی به مسافران و علاقه مندان به طبیعت توصیه کرد، از اتراق در حاشیه رودخانه ها و مسیل ها و صعود به ارتفاعات و انجام فعالیت های کوهنوردی اجتناب کنند.

امیدفر، خواستار انجام اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از خسارت های احتمالی به باغات و محصولات کشاورزی و محکم کردن سازه های سبک کرد و از مردم خواست در عبور از کنار ساختمان های نیمه کاره احتیاط کرده و از کشاورزان نیز خواست به توصیه های کارشناسان جهاد کشاورزی استان توجه کنند.

وی گفت: در زمان کنونی( ۱۱ و ۲۰ دقیقه) جلفا با ۲۷ و ورزقان با ۱۹ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان بوده و دمای تبریز ۲۵ درجه سانتی گراد بالای صفر و آسمان آن صاف است.

آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.

آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.

این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا