به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، با توجه به موانعی که از اواخر سال گذشته در ترخیص کالاهای اساسی ایجاد و موجب تشدید دپوی این کالاها در گمرک و بنادر شده بود حدود یک ماه پیش طی جلسه معاونت اقتصادی دولت و دستگاه های مربوطه، این موانع بررسی و همراه با پیشنهاداتی برای رفع آن به رئیس جمهور اعلام شد و وی بلافاصله با آن موافقت و دستگاه ها را ملزم به اجرا و ترخیص فوری کالاهای اساسی کرد، اما با گذشت بیش از دو هفته از صدور مصوبات، اقدامی نشد.

این در حالی بود که مجوز ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی از وزارت صمت و صدور  اعلامیه اعتباری ارز از سوی بانک مرکزی در اهم این مصوبات قرار داشت، اما وزارت صمت و ستاد تنظیم بازار، مصوبه مربوط به ترخیص این اقلام را به گمرک ایران ابلاغ نکرده و یا بانک مرکزی، تأمین ارزی در این رابطه انجام نداده بود.

ترخیص ۹۰ درصدی شروع شد 

این مقام مسئول در گمرک ایران با تشریح جزئیات مربوط به ترخیص کالاهای اساسی در دستور رئیس جمهور  گفت که به استناد تصمیم جلسه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت و کارگروه تنظیم بازار، به گمرک مجوز داده شد تا ترخیص درصدی کالاهای اساسی را با درخواست و اخذ تعهد از صاحبان کالا مبنی بر عرضه کالا با نرخ مصوب یا عرضه در سامانه ذیربط اعم از بازارگاه و شبکه های توزیع، تا سقف ۹۰ درصد بدون الزام به کدرهگیری انجام دهد.

به گفته وی ترخیص قطعی کل کالاها مشروط به اخذ و ارائه اعلامیه تأمین ارز یا کدرهگیری بانکی خواهد بود.

لازم به یادآوری است که ترخیص ۹۰ درصدی کالاهای اساسی از آبان ماه سال گذشته و با مصوبه ستاد هماهنگی اقتصادی دولت در دستور کار ستاد تنظیم بازار بود ولی در اسفند ماه ستاد مزبور نسبت به لغو این تسهیلات اقدام کرد که این موضوع از عوامل افزایش دپوی کالاهای اساسی بود ولی در حال حاضر مجدداً تصویب و ابلاغ گردید.

لیست متقاضیان به بانک مرکزی می رود

معاون فنی گمرک ایران در رابطه با سایر موارد ابلاغی نیز گفت که گمرک باید طی فراخوانی،   متقاضیانی که خواستار استفاده از رویه اعتباری برای ترخیص کالاهای اساسی خود هستند را به بانک مرکزی هدایت کند.

طبق اعلام وی لیست ثبت سفارش کالاهای اساسی موجود در گمرک به تفکیک صاحبان کالا و شماره ثبت سفارش جهت پیگیری تخصیص و تأمین ارز این کالا با توجه به هماهنگی با وزارت صمت  اعلام خواهد شد.

این مقام مسئول در گمرک ایران یادآور شد که صاحبان کالا می توانند با توجه به شرایط تعیین شده بدون بهانه ای برای عدم ترخیص، مراجعه و کالای خود را از گمرک خارج کنند.

در حال حاضر از مجموعه کالاهای دپو شده در گمرک و بنادر، ۵.۸ میلیون تن را کالاهای اساسی تشکیل می دهد که میزان این دپو در فاصله یک ماه اخیر حدود یک میلیون تن افزایش داشته است، عمده این کالاها همان ۶ قلم دریافت کننده ارز ترجیحی است که غالبا نهاده های تولید دام و طیور  و روغن است.

منبع: ایسنا