به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بابک محبوب علیلو دادستان عمومی و انقلاب مرکز استان آذربایجان شرقی در گفتگویی با اشاره به اقدام‌های تحولی در خصوص طرح کاهش جمعیت کیفری و ساماندهی زندانیان بر اساس سیاست‌های تحولی قوه قضاییه اظهار داشت: با توجه به این موضوع اولویت اصلی دستگاه قضایی فراهم کردن زمینه آزادی زندانیان جرایم غیرعمد و محکومین مالی و بازگشت آنها به کانون خانواده است.

وی خاطرنشان کرد: فلسفه اصلی حبس زندانیان، اصلاح، بازسازگاری اجتماعی مجرمین و فراهم کردن مسیر بازگشت عزتمندانه آن‌ها به جامعه است.
دادستان مرکز استان آذربایجان شرقی با بیان اینکه در ارتباط با آزادی زندانیان غیر عمد و محکومین مالی در سنوات گذشته توسط دستگاه قضایی استان و ستاد دیه اقدامات خوبی انجام شده است، ادامه داد: در سال ۱۳۹۸ تعداد ۴۲۲ زندانی با چهار میلیارد و ۹۰۰ میلیون تومان و در سال گذشته نیز ۳۴۲ زندانی با ۸ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان و باتسهیلات بانکی ۴ میلیارد تومانی آزاد شدند که این تعداد آزاد سازی در بین استان‌ها رتبه متمایزی را کسب کرده است.

وی همچنین اضافه کرد: در سال ۱۳۹۹ حدود یک میلیارد و دویست میلیون تومان با کمک خیرین و اداره کل ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) استان برای تامین بسته معیشتی و لباس و مایحتاج خانواده‌های زندانی استان اختصاص داده شد.
علیلو اضافه کرد: بر اساس آمار ارائه شده توسط ستاد دیه آذربایجان شرقی ۳۵۰ زندانی نیازمند در استان وجود دارد که حدود ۱۷۰ میلیارد تومان بدهی دارند و اگر مبلغ ۱۲ میلیارد تومان جمع آوری شود، امکان آزادی این زندانیان فراهم می‌شود.

منبع: میزان