اخبار ایران و جهان » ورزشی
کد خبر : 46673
یکشنبه - 2 خرداد 1400 - 15:52

قطعی برق باعث شکست نفر اول شطرنج ایران شد

نماینده شطرنح ایران در رقابت‌های قهرمانی آسیا به دلیل قطع برق مغلوب حریف خود شد.

قطعی برق باعث شکست نفر اول شطرنج ایران شد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، مسابقات شطرنج قهرمانی آسیا با حضور ۷۹ شطرنج باز از ۱۶ کشور برگزار می شود که ۲۰ نفر از آنها استاد بزرگ هستند. استاد بزرگ پرهام مقصودلو به واسطه ریتینگ نفر اول در میان شرکت کنندگان این مسابقات است. این مسابقات از روز ۳۰ اردیبهشت ماه تا ۱۰ خرداد ماه به صورت هیبرید برگزار می‌شود و به این ترتیب که بازیکنان در محل فدراسیون شطرنج کشورشان حاضر شده و در حضور یک داور و یک مسئول فنی و تحت نظارت چندین دوربین به صورت آنلاین به رقابت می پردازند.

شرکت کنندگان حق استفاده از صفحه و مهره معمولی را نیز در این مسابقات دارا هستند. کنترل زمان این بازی ها برای هر بازیکن ۹۰ دقیقه برای ۴۰ حرکت اول به همراه نیم ساعت برای اتمام بازی و۳۰ ثانیه پاداش برای هر حرکت است، اما روز گذشته اتفاق عجیبی در جریان این رقابت ها رخ داد. پرهام مقصودلو نفر اول شطرنج ایران، با قطع ناگهانی برق در تهران، از حریف مغولستانی شکست خورد.

محسن سمیع‌زاده، سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج در مورد قطعی برق و شکست برخی نمایندگان ایران در مسابقات قهرمانی آسیا گفت:
دلیل این اتفاقات را باید از وزیر نیرو پرسید. این همه نیروگاه افتتاح شد و بازهم قطع برق در کشور داریم. این روزها به دلیل شیوع ویروس کرونا مسابقات شطرنج به سمت برگزاری آنلاین رفته است.

او ادامه داد: ما از نفرات مدنظر خود دعوت کردیم و برای آنها هتل گرفتیم و با حضور در فداسیون به رقابت با حریفان خود می‌پردازند. متاسفانه ۳ شطرنج باز ما به دلیل قطعی برق از مسابقات حذف شدند. در سیستم آنلاین اگر یک لحظه از بازی خارج شوید از سوی داوران و ناظران بازنده اعلام می‌شوید. این تصمیم به دلیل کاهش میزان تقلب گرفته می شود.

سرپرست دبیری فدراسیون شطرنج با بیان اینکه دنبال مقصر نمی‌گردیم، خاطرنشان کرد: ما این موضوع را پیگیری کردیم، اما نوش دارو پس از مرگ سهراب است! به هر حال ما ۱۱ خرداد ماه مسابقات دیگری داریم و چون در فدراسیون برق اضطراری نداریم احتمالاً، برای جلوگیری از بروز چنین مشکلاتی به سالنی در کمیته ملی المپیک یا وزارت ورزش برویم تا دغدغه قطعی برق نداشته باشیم.

سمیع زاده درخصوص اینکه زمانبندی قطعی برق پیش از این اعلام شده و فدراسیون چرا توجهی به آن نکرد، گفت: نمی دانیم زمانبندی کجا و چگونه اعلام شده است. واقعاً قطعی برق در قرن ۲۱ مضحک به نظر می رسد؛ البته شاید من خیلی رویایی به موضوع نگاه می‌کنم. من زمانبندی را ندیدم و البته اگر می‌دیدم هم کاری نمی‌توانستم بکنم، چون برنامه‌ریزی‌ها از قبل صورت گرفته بود.

منبع: تابناک