به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد اسلامی در حاشیه بازگشت از سفر دو روزه از ارمنستان و بازدید از پایانه مرزی نوردوز در گفت و گو با خبرنگاران افزود: جمهوری اسلامی ایران اهمیت ویژه ای برای همکاری و تبادلات با کشورهای همسایه دارد و روابط ارمنستان با جمهوری اسلامی همیشه پایدار بوده و در شرایط مختلف هم نشان داده است که با اعتماد خاصی با کشور ما تبادلات خود را انجام می‌دهد.

وی با بیان اینکه این سفر برای پیدا کردن سرفصل‌های جدید به منظور شناسایی ظرفیت‌های جدید، ارتقای سطح همکاری‌ها و تلاش برای رسیدن هر چه زودتر برای رسیدن به هدف گذاری یک میلیارد دلار میزان مبادلات تجاری بین ۲ کشور انجام شد، اظهار داشت: در این سفر ملاقات‌ها و مذاکرات خوبی بین مسؤولان ۲ کشور انجام و سه سند بین ۲ طرف امضا شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به اینکه ارمنستان در حال بازسازی و گسترش زیرساخت‌های عمرانی و حمل و نقلی خود بوده و مسؤولان این کشور علاقه مند نقش آفرینی شرکت‌های ایرانی در کشورشان هستند در این سفر از محل پروژه‌ها و ظرفیت‌هایی که می‌توان از آنها استفاده کرد، بازید و اطلاعات مورد نیاز کسب شد.

اسلامی، ادامه داد: اولین سرفصل در این سفر فراهم کردن شرایطی برای کمیته مشترک بین ۲ کشور است تا صادرات خدمات فنی مهندسی و سرمایه گذاری مشترک در زمینه جاده سازی، اتوبان، راه آهن، احداث پل‌ها و تونل‌ها و ایجاد مراکز لجستیکی برای پشتیبانی از آنها در قالب گسترش ترانزیت و تبادلات بین ۲ کشور فراهم شود و در این زمینه توافقات خوبی انجام شد و به زودی هیأت ارمنی برای بازدید از ظرفیت‌های ما و تداوم گفتگوها وارد کشور ما می‌شوند.

وی یادآوری کرد: کاهش عوارض متقابل و تسهیل رفت و آمد ماشین‌های ارمنی و ایرانی در عمق خاک ۲ کشور از دیگر سرفصل‌های این سفر بود که در این زمینه تلاش می‌شود جاذبه‌هایی ایجاد شود تا از مسیر ارمنستان کامیون‌های ایرانی تردد کنند و در این مورد نیز توافقاتی انجام شد و به زودی بر روی نرخ حداقلی عوارض متقابل توافقنامه امضا خواهد شد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: با توجه به تفاهم نامه سه جانبه بین روسیه، ارمنستان و آذربایجان بعد از وقایع اخیر، تلاش می‌شود راه آهن جلفا و قطار تبریز – جلفا از طریق نخجوان به ایروان و تفلیس متصل و فعال شود و در بازدید از این مسیر، گفتگوهایی بین مسؤولان راه آهن ۲ کشور با محوریت راه آهن روسیه انجام شد و تفاهم نامه‌ای بین راه آهن جمهوری اسلامی با راه آهن ارمنستان به امضا رسید و این کار تأثیر به سزایی برای منطقه جلفا می‌گذارد.

اسلامی، افزود: در فصل چهارم توافق شد با سرمایه گذاری در منطقه آزاد «مغری» و ایجاد شهرک‌های صنعتی مشترک برای توسعه تبادلات گام برداشت چراکه ارمنستان عضو مؤثر اوراسیا بوده و تعرفه ترجیحی با اروپا برای تعداد بیشماری از اقلام دارد و می‌تواند دروازه مهمی برای این حوزه تجاری باشد و بازرگانان می‌توانند از این فرصت استفاده کنند.

وی اظهار داشت: فرصت‌های بی نظیری در ارمنستان وجود دارد و با ملاقات با استاندار «سیونیک» تقاضای آنها برای سرمایه گذاری سرمایه گذاران ایرانی در این منطقه دریافت شد تا از این طریق فرصت‌ها برای سرمایه گذاری ایرانیان فراهم شود و این فرصت‌ها برای سرمایه گذاری ایرانیان بکر و بی نظیر بوده و برای ۲ کشور سازنده است و می‌تواند در اشتغال، تولید و ارتقای درآمد سرانه ۲ منطقه تأثیر ماندگاری داشته باشد.

وزیر راه و شهرسازی امروز از بخش‌های مختلف پایانه مرزی نوردوز بازدید و بر توسعه این پایانه برای تسریع در حمل و نقل بین المللی تاکید کرد.

محمد اسلامی پس از بازدید از این پایانه از طریق فرودگاه بین المللی شهید مدنی تبریز، آذربایجان شرقی را به مقصد تهران ترک کرد.

منبع: مهر