به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، فرج نیا با بیان اینکه تاکنون در استان به غیر از یک مورد در هریس، مجوز رسمی برای فعالیت ماینرها و مزارع ارز دیجیتال صادر نشده است، اعلام کرد: تعداد زیادی دستگاههای استخراج غیرمجاز ارز دیجیتال و یا استفاده کننده از تعرفه های ارزان تر هم در مناطق مختلف استان شناسایی و ضبط شده است.

وی با بیان اینکه بخشی از خاموشی‌ها می‌تواند علت فعالیت مزارع ارز دیجیتال باشد، افزود: در پایش های اخیر تعداد زیادی مزرعه رمز ارز در استان شناسایی شده است.

فرج نیا خاطرنشان کرد: هر ماینر به اندازه ۲۵ مشترک خانگی مصرف برق دارد و فعالیت رمزارزها فشار زیادی به شبکه ها وتأسیسات برق وارد می‌کند .

وی با تاکید بر همکاری بیش از پیش مشترکان خانگی و تجاری در کنار اجرای برنامه‌های مدیریت پیک بار در بخش‌های صنعت، کشاورزی، اداری و عمومی، گفت: به دلیل افزایش دما و به تبع آن، افزایش مصرف برق در تمام بخش‌ها و به دلیل کاهش نزولات آسمانی و کاهش میزان تولید نیروگاه های برق آبی کشور، خاموشی‌های پراکنده در برخی از مناطق اجتناب ناپذیر است.

مدیرعامل شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی در خصوص مصرف برق ادارات نیز اظهار کرد: ادارات دولتی بر اساس تصویب هیات دولت و برنامه مدیریت بار وزارت نیرو، باید ۵۰ درصد مصرف برق خود را در ساعت اداری کاهش دهند و در ساعت غیر اداری نیز نباید مصرف برق ادارات از ۱۰ درصد بیشتر باشد.

وی افزود: همزمان با رشد ناگهانی مصرف برق، کاهش نزولات آسمانی در سالجاری نیز اتفاق افتاده که در نهایت باعث خروج تعدادی از نیروگاه‌های برق آبی کل کشور شده است.

وی ادامه داد: این اتفاق باعث شده تا تراز منفی در چرخه تولید و مصرف ایجاد شود و به همین خاطر نیز طی دو روز گذشته به خاطر پیشگیری از فروپاشی شبکه، به ناچار خاموشی‌هایی در کل کشور و تمامی استان‌ها اعمال شد.

منبع: خبرگزاری صدا و سیما