به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمدرضا پورمحمدی در جلسه ارزیابی وضعیت بازار و کالا‌های اساسی و تامین زیرساخت‌ها با محوریت آب و برق استان گفت: با توجه به اعلام هواشناسی ۲ هفته پیش رو با افزایش شدید دما در کشور و استان روبرو هستیم و باید برنامه ریزی‌های لازم برای کنترل وضعیت مصرف برق صورت گیرد.

وی ادامه داد: با توجه به شیوع ویروس منحوس کرونا، صنایع در ماه‌های گذشته با ظرفیت پایین کار کرده اند و نباید کاری کرد که صنایع با مشکلات مضاعف روبرو شوند.

پورمحمدی گفت: برای مدیریت مصرف برق صنایع ضروری است جلسه‌ای با حضور نمایندگان صنایع و شرکت‌های برق تشکیل و نسبت به ۲ هفته پیش رو چاره اندیشی و برنامه ریزی شود تا قطعی‌ها با هماهنگی و اعلام قبلی انجام گیرد.

وی همچنین در مورد وضعیت کالا‌های اساسی در بازار اظهار کرد: براساس اعلام اداره صنعت، معدن و تجارت استان هیچ مشکلی در تامین کالا‌های استراتژیک استان از جمله روغن، قند، شکر، برنج و آرد در استان وجود ندارد.

استاندار بر ضرورت نظارت‌های دقیق بر وضعیت بازار تاکید کرد و گفت: بیشترین گلایه‌ها به نظارت‌ها و بازدیدها است و باید میزان بازرسی‌ها و بازدید‌ها افزایش یابد.

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار آذربایجان شرقی نیز در این جلسه گفت: نظارت بر توزیع کالا‌ها و خدمات اصلی‌ترین مسئله است و باید از رفتار‌های سلیقه‌ای جلوگیری شود.

جواد رحمتی در مورد بودجه مصوب ۴۵ میلیارد تومانی برای رفع تنش آبی تبریز افزود: این مبلغ در اختیار سازمان برنامه و بودجه استان قرار گرفته است.
وی ادامه داد: همچنین از محل معافیت حقوق دولتی نیز ۵ میلیارد تومان به زیرساخت‌های آب استان تعلق گرفته است.

رئیس سازمان جهادکشاورزی آذربایجان شرقی در این نشست گفت: میزان کشتار مرغ در استان کنترل شده است و با وجود افزایش مصرف از نظر موجودی در وضعیت نرمال قرار داریم.

اکبر فتحی افزود: روزانه ۱۴۵ هزار قطعه مرغ به کشتارگاه‌ها ارسال و ۲۸۵ تن لاشه در استان تولید می‌شود و در مورد تخم مرغ نیز به دلیل اینکه همه ساله در فصل تابستان مصرف تخم مرغ کاهش می‌یابد با مشکل خاصی روبه رو نیستیم.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای آذربایجان شرقی نیز گفت: با توجه به کاهش بارندگی، براساس پیش بینی وزارت نیرو ۲۰۰ شهر کشور و ۱۱ شهر آذربایجان شرقی از جمله کلان شهر تبریز تابستان امسال با تنش آبی مواجه خواهند شد.

یوسف غفارزاده افزود: از شهریور پارسال که با تنش آبی و قطع آب در کلان شهر تبریز مواجه بودیم، بلافاصله چند طرح اساسی رفع تنش آبی تبریز با رویکرد رفع سریع این مشکل با پیش بینی تابستان امسال آغاز شد که نتیجه اجرای این پروژه ها افزایش تامین آب شرب تبریز به میزان ۸۰۰ لیتر در ثانیه می‌باشد.

وی اظهار کرد: مهم‌ترین طرحها حفر ۳۰ چاه عمیق جدید بود که ۱۵ چاه حفر و تاسیس شده و ۱۵ چاه دیگر در مرحله تجهیز است.
غفارزاده ادامه داد: جداسازی آب شرب از صنعت نیز ۳۰۰ لیتر در ثانیه پیش بینی شده که با صنایع جلسات مختلف برگزار شده و تا کنون ۱۵۰ لیتر در ثانیه جداسازی انجام گرفته است.

وی با اشاره به اینکه هفت کیلومتر خط انتقال آب سد نهند به دلیل پوسیدگی لوله باید جابه جا شود گفت: عملیات اجرایی این پروژه ۹۰ درصد پیشرفت فیزیکی داشته است.

مدیرعامل برق منطقه‌ای آذربایجان نیز در این نشست ادامه داد: براساس پیش بینی‌های انجام شده ۲ هفته آینده به دلیل افزایش دما در کشور، در تامین برق با مشکل مواجه خواهیم بود.
افشین روشن میلانی افزود: با توجه به پیش بینی میزان افزایش مصرف برق در کشور و استان آذربایجان شرقی، قطعی برق در ۲ هفته آینده خواهیم داشت.

وی با اشاره به اقدامات مختلف برای کاهش بار مصرف استان خاطرنشان کرد: برای گذر از این پیک مصرف قطعی برق صنایع استان نیز با هماهنگی و اعلام قبلی اعمال خواهد شد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما