به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد امیدفر، روز شنبه در گفت‌ و گویی اظهار کرد: با توجه به افزایش پنج تا ۱۰ درجه ای دمای هوای استان تا پایان هفته، احتمال آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع وجود دارد.

وی افزود: بررسی نقشه‌های هواشناسی و آینده نگری نشان می دهد در هفته جاری جوی نسبتا پایدار در استان حاکم بوده که با افزایش دما و وزش باد گاهی شدید همراه است.
وی اتخاذ تمهیدات پیشگیرانه برای جلوگیری از بروز آتش سوزی احتمالی در جنگل ها و مراتع را خواستار شد و اظهار داشت: هم استانی‌ها نیز باید در مصرف حامل‌های انرژی از جمله آب و برق صرفه جویی کنند.
رییس گروه پیش‌بینی اداره‌کل هواشناسی آذربایجان‌شرقی گفت: امروز (شنبه) گذر امواج تراز میانی جو و شرایط فصلی و محلی موجب افزایش ابر، وزش باد تا گاهی شدید، خیزش گرد و خاک و در برخی نواحی احتمال بارش باران و غرش آذرخش وجود دارد.
امیدفر، ادامه داد: از فردا تا پنجشنبه هوای استان صاف تا قسمتی ابری و در بعضی ساعات همراه با غبار محلی بوده و احتمال افزایش غلظت آلاینده های جوی و کاهش کیفیت هوا در استان به ویژه شهرهای پرجمعیت و صنعتی مانند تبریز وجود دارد.
وی یادآوری کرد: روز جمعه نیز هوای استان صاف تا قسمتی ابری بوده و بعد از ظهر بر میزان ابرها افزوده می شود و در بعضی ساعات با غبار محلی همراه است.
امیدفر، افزود: هم اکنون ( ساعت ۱۶ و ۲۰ دقیقه) جلفا با ۳۵ و هریس با ۲۵ درجه سانتی گراد بالای صفر به ترتیب گرمترین و خنک ترین شهرهای استان هستند و دمای تبریز ۳۰ درجه سانتی گراد بالای صفر و آسمان آن قسمتی ابری است.
آذربایجان شرقی منطقه ای سردسیر و کوهستانی است و از لحاظ تقسیم بندی های اقلیمی جزو مناطق نیمه خشک به حساب می آید.
آب و هوای این استان به طور کلی سرد و خشک است ولی به علت تنوع توپوگرافیکی از اقلیم های متفاوتی برخوردار است.
این استان همواره تحت تأثیر باد های سرد شمالی و سیبری و بادهای مرطوب دریای سیاه و مدیترانه و اقیانوس اطلس همچنین بادهای محلی متاثر از کوهستان های سبلان در شرق، سهند در غرب و جنوب غربی، رشته کوه های قره داغ در شمال، رشته کوه های تخت سلیمان و اربط در جنوب، ارتفاعات بزقوش در جنوب شرق و قوشاداغ در شمال شرق استان قرار دارد.

منبع: ایرنا