به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، دکتر علی‌اکبر طاهر اقدم در خصوص بیماری ام اس اظهار کرد: روز ۹ خرداد روز جهانی ام اس نامگذاری شده است و علت این نامگذاری  برای اهمیت دادن به این بیماری در سطح دنیا است.
وی ادامه داد: در سال ۱۳۸۵ توسط تعدادی از متخصصین به همراه خیّرین عزیز تصمیم گرفته شد تا انجمن ام اس را در استان تشکیل دهیم و اکنون این انجمن بعد از ۱۵ سال فعالیت دارای ۸ عضو هیأت مدیره و یک مدیرعامل است که در این سالها بدون هیچ چشم داشت در این موسسه مردم نهاد فعالیت می‌کنند.
وی اضافه کرد: در حال حاضر ۷۰ سمن سلامت در آذربایجان شرقی وجود دارد که انجمن ام اس جزو سمن های فعال در استان محسوب می‌شود.
رئیس انجمن ام اس آذربایجان شرقی در تشریح تعداد بیماران مبتلا به این بیماری در سطح استان گفت: در حال حاضر حدود ۸ الی ۹ هزار بیمار در استان به این بیماری مبتلا هستند و از این تعداد ۵ هزار نفر عضو انجمن هستند که ۳ هزار نفر از شهر تبریز و ۲ هزار نفر نیز از سایر شهرستان ها هستند و در خصوص جنسیت بیماران نیز ۱۴۰۰ نفر مرد و ۳۶۰۰ نفر زن به این بیماری مبتلا هستند.
وی با بیان اینکه متاسفانه آذربایجان شرقی جزو استان های پرشیوع محسوب می‌شود، افزود: بیماری ام اس در دوران جوانی و ما بین سال های ۲۰ الی ۵۰ یک فرد را گرفتار می‌کند که در میان زنان بیشتر از مردان اتفاق می‌افتد به طوریکه از هر ۴ نفر، ۳ نفر زن به این بیماری مبتلا می‌شود.
وی در تشریح عوامل و علائم این بیماری نیز گفت: عوامل متعددی از جلمه مسائل وراثتی و ژنتیکی و عوامل جغرافیایی ( حضور در مناطق سردسیر) در ابتلا به این بیماری دخیل هستند و از جمله شایع ترین علائم این بیماری نیز می‌توان به خستگی زودرس (یعنی فرد زودتر از همیشه دچار خستگی می‌شود)، تاری دید یک چشم، دو بینی چشم ها، گرفتگی صورت، اختلال در تعادل درد چشم و… اشاره کرد.
این متخصص مغز و اعصاب تاکید کرد: هیچ کدام از این علائم به معنی قطعی بودن ابتلای یک فرد به بیماری ام اس نیست و بایستی بعد از مشاهده هرکدام از این علائم به یک پزشک متخصص مغز و اعصاب مراجعه کرده تا بعد از انجام معاینه و بررسی های لازم در این خصوص تصمیم گیری شود.
وی در رابطه با داروهای این بیماری نیز اظهار کرد: خوشبختانه جمهوری اسلامی ایران جزو کشورهایی است که هیچ کمبودی در بحث تأمین داروی این بیماری هیچ وجود ندارد و داورها یا در داخل کشور تولید شده و یا از کشورهای دیگر وارد می‌شود که اکثر داروهای تولید شده در داخل رایگان هستند و در مورد داروهای وارداتی نیز تنها داروهایی که مشابه داخلی ندارند، شامل تخفیف هستند.
دکتر طاهر اقدم در تشریح فعالیت های انجمن ام اس در زمان شیوع کرونا گفت: در طول ۵/۱ سال اخیر علی‌رغم شیوع ویروس کرونا که فعالیت های بسیاری از سازمان ها کم شده است، همکاران ما در انجمن ام اس استان هیچ گونه تعدیلی در فعالیت خود نکرده اند و در بحث واکسیناسیون کرونا نیز آذربایجان‌شرقی جزو استان هایی است که بیشترین میزان تزریق واکسن به بیماران ام اس را انجام داده است و از میان کسانی که بعد از اطلاع رسانی و تماس تلفنی برای تزریق واکسن مراجعه کرده اند، بیش از هزار نفر از بیماران ام اس استان واکسینه شده اند.
وی ادامه داد: در این انجمن سعی می‌کنیم بیماران ام اس را از طرق مختلف مورد حمایت خود قرار دهیم که بعنوان مثال در بحث کرونا با توزیع بسته های معیشتی، پک لوازم بهداشتی و ضدعفونی کننده در حد وسع خود به این عزیزان کمک کردیم.
وی متذکر شد: فردی که به بیماری ام اس مبتلا می‌شود نباید همه چیز را تمام شده بداند و اکنون بسیاری از بیماران ما هستند که با مصرف داروهای این بیماری به زندگی عادی خود ادامه می‌دهند.
رئیس انجمن ام اس استان در پایان گفت: آدرس دفتر انجمن ام اس استان واقع در تبریز، شهرک باغمیشه، نرسیده به ایستگاه آتش‌نشانی، درمانگاه باغمیشه، طبقه ۴ است و بیمارانی که تاکنون در این انجمن ثبت نام نکرده اند می‌توانند با مراجعه به این آدرس نسبت به عضویت در انجمن اقدام کنند.

منبع: ایسنا