به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، محمد اسلامی در جلسه علنی امروز (دوشنبه) مجلس شورای اسلامی، سوال الله‌وردی دهقانی نماینده مردم ورزقان از وزیر راه درباره علت اجرای تبعیض آمیز طرح‌ها و پروژه های بزرگ زیرساختی از جمله راه‌آهن و بزرگراه‌ها در سراسر کشور و علت تصمیم به تغییر در روند اجرای دو بزرگراه در ورزقان در دستور کار قرار گرفت.

محمد اسلامی در پاسخ به سوال مذکور، گفت: این پروژه ترکیبی از مسیر بین المللی نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز است که مطالعات آن سال ۸۶ آغاز شده و طرح کریدور آن هم در سال ۸۷ تصویب شده است. بر اساس فرآیندی که برای تامین اعتبارات این پروژه طی شده، این پروژه تا سال ۹۷ کمتر از ۲۰ درصد پیشرفت داشته است.

وی تصریح کرد: در این دوره وزارت راه و شهرسازی رایزنی و هماهنگی هایی را با مس سنقر که یکی از مراکز بزرگ صنعتی و معدنی منطقه است، انجام داد تا این پروژه تامین اعتبار و احداث شود.

وزیر راه و شهرسازی تاکید کرد: ما در روزهای آینده بزرگراه ۹۰ کیلومتری تبریز- اهر را افتتاح خواهیم کرد که این پروژه سهم خود را در قطعات جنوبی کریدور خواهد گذاشت.

اسلامی خطاب به نماینده سوال کننده، گفت: مسیر پروژه نوردوز- ورزقان- خواجه- تبریز بر اساس مفروضات مهندسی انتخاب شده است و امیدواریم با تعامل ایمیدرو برای ۶۰ کیلومتر باقیمانده و تکمیل قطعات نیمه تمام، تامین اعتبار کنیم.

وی اظهار داشت: بزرگراهی که به آن اشاره شد، قرار است یک مسیر بین المللی شود و ۹۷ درصد باری را که در این نقطه وجود دارد، به خود اختصاص دهد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: متاسفانه دستور توقف این پروژه داده شده و الان ۱۰ ماه است که این پروژه تعطیل شده و سوال ما این است که چه کسی هزینه های تمام شده برای این پروژه را جبران می کند؟ دلیلی نداشت با یک تصور اشتباه یک پروژه بین‌المللی را تعطیل کنیم.

اسلامی افزود: بنده هرگز در خدمات رسانی به مردم ورزقان کوتاهی نمی کنم و اجازه تصرف نمی دهم. آنچه امروز برای ما مهم است، آبادانی کشور و رفع مسائل و دغدغه های مردم است. ما اکثر پروژه های تاریخی سنوات گذشته را در این دوره تکمیل و بهره‌برداری کردیم.

وی گفت: تمام اقدامات وزارت راه و شهرسازی بر اساس معادلات مهندسی بوده و احکام آن هم مشخص است. از شما نمایندگان درخواست دارم که با این وزارتخانه همراهی کنید تا پروژه احداث بزرگراه بین المللی در این منطقه تعطیل نشود.

منبع: مهر