به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اورنگی با اشاره به صادرات بیش از دو میلیون تن کالا به ارزش بیش از یک میلیارد و ۱۵۱ میلیون دلار از گمرکات آذربایجان شرقی در سال ۹۹،  گفت: این میزان کالا نسبت به مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن چهار درصد و از حیث ارزش دلاری ۱۵ درصد افزایش داشته است.

او گفت: در سال ۹۹  اداره کل گمرک تبریز با بیش از ۸۹۹ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۶۱۸ میلیون دلار، سهم نخست میزان صادرات را در بین گمرکات استان  آذربایجان شرقی را به خود اختصاص داده است.
او با اشاره به رونق صادرات از استان در کنار صادرات به ۱۰۶ کشور جهان، افزود: عمده مقاصد کالا‌های صادراتی به کشور‌های عراق، ترکیه، آذربایجان، ارمنستان، افغانستان، پاکستان، امارات متحده عربی، چین، ایتالیا و رومانی بوده است.
اورنگی عمده کالا‌های صادراتی از گمرکات استان در مدت یاد شده را مواد پلاستیکی و اشیای ساخته شده از این مواد، چدن آهن و فولاد، میوه‌های خوراکی پوست مرکبات، فرآورده‌های غلات، مس و مصنوعات از مس، مصنوعات از چدن آهن یا فولاد، شیشه و مصنوعات شیشه‌ای، عنوان کرد.
او گفت: همچنین قند و شکر و شیرینی، کاکائو و فرآورده‌های آن، راکتور‌های هسته‌ای دیگ بخار و آبگرم ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزا و قطعات آن‌ها، سبزی‌ها و نباتات ریشه و غده‌های زیرخاکی خوراکی، فرآورده‌هایی از سبزی‌ها میوه‌ها یا از سایر اجزای نباتات و محصولات شیمیایی غیرآلی یا ترکیبات آلی یا غیرآلی فلزات از دیگر کالا‌های صادراتی از گمرکات آذربایجان شرقی طی سال ۹۹ هستند.
او با اشاره به کاهش ۱۲ درصدی واردات آذربایجان شرقی در سال ۹۹، گفت: ۴۷۰ هزار تن کالا به ارزش بیش از یک میلیارد دلار از طریق گمرکات استان وارد کشور و ترخیص شده است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن ۹ درصد و از حیث ارزش دلاری ۱۲ درصد کاهش داشته است.
ناظر گمرکات استان آذربایجان شرقی عمده کالا‌های وارداتی از گمرکات استان را راکتور‌های هسته‌ای دیگ بخار و آبگرم ماشین آلات و وسایل مکانیکی اجزا و قطعات آنها، چوب و اشیای چوبی و زغال چوب، کاغذ و مقوا اشیای ساخته شده از خمیر کاغذ از کاغذ یا مقوا، چدن آهن و فولاد، گوشت و احشای خوراکی، کاکائو و فرآورده‌ای آن، محصولات شیمیایی آلی، مواد پلاستیکی واشیای ساخته شده از این مواد، الیاف سنتتیک یا مصنوعی غیر یکسره، میوه‌های خوراکی پوست مرکبات اعلام کرد.
او با بیان این‌که کالا‌های وارداتی از ۶۸ کشور جهان و از طریق گمرکات استان وارد کشور و سپس ترخیص شده‌اند، گفت: کالا‌های وارداتی عمدتا از کشور‌های آلمان، چین، برزیل، ایتالیا، امارات متحده عربی، روسیه، ژاپن، هند، اکوادور و گرجستان بوده است.
او گفت: طی سال ۹۹، ۶۲۷ فقره پرونده قاچاق به ارزش یک هزار و ۴۷۴ میلیارد ریال در گمرکات استان تشکیل و مورد رسیدگی قرار گرفته است که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل از لحاظ تعداد پرونده شش درصد و از حیث ارزش ۲۴ درصد افزایش داشته است.
اورنگی میزان درآمد وصولی گمرکات استان در سال ۹۹ را بالغ بر شش هزار و ۶۶۴ میلیون ریال عنوان کرد و گفت: این میزان در مقایسه با سال قبل سه درصد کاهش داشته است.
او همچنین با اشاره به آمار فروردین ماه گمرکات استان در طی امسال ، گفت: ۲۶ هزار تن کالا به ارزش بالغ بر ۵۸ میلیون دلار از گمرکات استان واردات شده وبیش از ۱۸۲ هزار تن به ارزش بالغ بر ۱۰۰ میلیون دلار از گمرکات استان صادر شده است.
او عمده مقاصد کالا‌های صادراتی عراق، آذربایجان، ارمنستان، ترکیه، ایتالیا، افغانستان، بلغارستان، گرجستان، پاکستان، آلمان عنوان کرد و افزود: همچنین عمده مبادی کالا‌های وارداتی شامل ترکیه، چین، آلمان، امارات، اسپانیا و … است.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان