اخبار شهرستان » اخبار ویژه » فرهنگی
کد خبر : 47284
پنجشنبه - 13 خرداد 1400 - 18:30
خبر خوش فرماندار اهر به مردم شهرستان اهر؛

فرآیند ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به صورت رسمی آغاز شد

فرماندار شهرستان اهر از آغاز رسمی فرآیند ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از هفته‌ی آینده خبر داد و گفت: حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری پس از ۶ دهه لایه‌نگاری می‌شود.

فرآیند ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری به صورت رسمی آغاز شد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رسول خدابخش در گفت‌ و گویی با اشاره به این‌که پس از سال‌ها پیگیری و تشکیل جلسات متعدد؛ مجوز لایه‌نگاری و تعیین حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری صادر شد اظهار داشت: اکیپ لایه‌نگاری به منظور تعیین حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری در شهرستان اهر مستقر شده و از روزهای آینده این فرآیند توسط اکیپ تخصصی شروع می‌شود.

فرماندار شهرستان اهر از تعیین نقاط حفاری برای لایه‌نگاری و تعیین حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری خبر داد، گفت: رئیس اداره میراث فرهنگی اهر به عنوان مسئول هماهنگی بین‌بخشی برای تعیین حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری انتخاب شد و طبق قرارداد منعقد شده؛ فرآیند لایه‌نگاری تعیین حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری یک‌ماه تا ۴۵ روز ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری مطالبه‌ای است که چندین سال است که مردم اهر و ارسباران پیگیر آن بودند و خوشبختانه طبق رایزنی‌های انجام شده؛ تمامی ادارات و دستگاه‌های ذی‌ربط در این خصوص همکاری می‌کنند.

خدابخش بابیان این‌که آرزوی دیرینه‌ی مردم شهرستان اهر در خصوص ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری محقق خواهد شد، یادآور شد: از هفته‌ی آینده فرآیند رسمی ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری با حضور مسئولان شهرستانی و استانی در شهرستان اهر آغاز می‌شود.

فرماندار شهرستان اهر همچنین از شروع ۶ طرح در حوزه میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان اهر هم‌زمان با آغاز فرآیند ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری خبر داد، افزود: تملک و مرمت بخش باقی‌مانده از خانه عطایی را شروع می‌کنیم و در این طرح از ظرفیت معادن و شهرداری اهر در راستای حفظ هویت تاریخی شهر اهر و در قالب مسئولیت اجتماعی بهره‌گیری خواهیم کرد و مکلف می‌کنیم تا حداقل هر ۲ سال یک‌بار؛ یک خانه تاریخی در اهر تملک و مرمت شود، البته مالکیت مهم نیست بلکه حفظ خانه‌های تاریخی و مرمت آن با اهمیت است.

وی با ذکر این‌که فازهای توسعه‌ای معدن انجرد و تعهدات اجتماعی این معدن در قبال مردم اهر پیگیری می‌شود، خاطرنشان کرد: معدن انجرد از سال‌های گذشته تعهداتی نسبت به مردم اهر داشت که بلاتکلیف مانده بود، این تعهدات در جلسه‌ای مشترک با هیأت مدیره این شرکت بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

خدابخش در پاسخ به سؤالی مبنی‌بر این‌که برای آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری چه اقداماتی انجام می‌شود؟ تصریح کرد: آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری منوط به تعیین حریم این بنای تاریخی است، پس از تعیین حریم این بقعه؛ بر اساس ضوابط ثبت جهانی اقدام به آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری اقدام می‌کنیم.

فرماندار شهرستان اهر از وعده همکاری مدیرکل اوقاف و امور خیریه آذربایجان‌شرقی برای آزادسازی حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری خبر داد، اضافه کرد: پس از لایه‌نگاری و تعیین حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری؛ اداره‌کل میراث فرهنگی استان هر تصمیمی در رابطه با آزادسازی حریم این بنای تاریخی بگیرد به آن عمل می‌کنیم و از طرفی اوقاف با مستأجران حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری از امسال قراردادی تمدید نمی‌کند.

وی با تأکید بر این‌که هرگونه ساخت‌وساز جدید در حریم بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری «ممنوع» شد، بیان کرد: شهرداری اهر برای صدور مجوز ملزم به استعلام از اداره میراث فرهنگی است تا خللی در روند ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب‌الدین اهری ایجاد نشود.