۱. خودتان را به صورت اجمالی معرفی کنید.

«حَسْبُنَا اللَّهُ وَ نِعْمَ الْوَکیلُ نِعْمَ الْمَوْلى‏ وَ نِعْمَ النَّصیرُ» با صلوات بر محمد و آل محمد(ص) و سلام و درود محضر همشهریان گرامی و شما اصحاب محترم رسانه؛ بنده علی اسحقی، متولد ۱۳۵۷ در شهرستان اهر هستم.‌ سال ۱۳۸۰ ازدواج کردم و حاصل این‌ ازدواج، ۳ فرزند بوده است. دارای مدرک کارشناسی ارشد مکاترونیک هستم‌. معلمم و ۱۸ سال سابقه تدریس در هنرستان‌ها و دبیرستان‌های اهر دارم.‌ از سال ۸۴ با بهره‌گیری از خرد جمعی، شروت تعاونی یاشیل نت را (که نامی آشنا در ارائه خدمات اینترنت برای اهر و اهری‌هاست) تاسیس کردیم. یک سال به‌ عنوان رئیس انجمن حمایت از مصرف کنندگان و عضو کمیسیون نظارت بر اصناف شهرستان اهر ایفای خدمت نموده ام‌. در انتخابات دوره‌ی پنجم شورای شهر اهر با ۳۴۴۹ رای مردم شریف شهرم، در جایگاه اول اعضای علی البدل شورا قرار گرفتم.

۲. هدف شما برای ورود به شورا چیست و اهداف مهمتان را به صورت مختصر بیان کنید.

هدف خدمت به شهر و برداشتن قدمی هر چند کوچک در جهت رفع محرومیت‌هاست. نگاه واقع‌بینانه به مشکلات و نهادینه کردن گفتمان شورای پاسخگو. با شعار “توانایی فردی؛ خرد جمعی” وارد رقابت ششم شورا در اهر شده ام تا ان شاء الله با تلاش برای ایجاد وحدت کلمه حداکثری و برداشتن باری از دوش مردم، بتوانم مفید واقع شوم.‌ در ادوار مختلف شورا، به جای حل مشکل و اختلاف در درون شورا، دخالت‌های برون‌شورایی حواشی مختلفی را دامن زده که معتقدم در صورت بروز مشکل در شورا؛ باید از درون خود حل شود. امیدوارم عضوی در شورا شوم که دستی از شهر گیرم نه اینکه پایی کشم و بر مشکلاتش بیافزایم.

فرهنگ و اقتصاد را باید پرورش دهیم تا همچون دو بال قدرت، شهرداری به پرواز درآید. وقتی می‌گوییم کهن شهر، باید در معنای واقعی کلمه؛ قدمت تاریخی آن به رخ شهرهای دیگر کشیده شود.‌ بافت تاریخی اهر فرصت است و نباید به‌عنوان بافت فرسوده معرفی شود. توجه به حاشیه شهر، ساماندهی ورودی‌ها و زیباسازی باید در شان اهر باشد.‌ انتخاب شهردار خیلی مهم است که شهرداری کارآمد و بر پایه مصلحت شهر انتخاب شود نه بر اساس معیار منفعت شخصی! در ادوار مختلف شورا دیده شده که یک‌سال تلاش می‌کنند شهردار انتخاب کنند و ۲ سال تلاش و چالش برای برداشتن شهردار؛ در این‌صورت عمر شورا تمام شد و اوقات به هدر رفت.

۳. عملکرد پنجمین دوره شورای اسلامی شهر را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

کاندیدای مجدد و عضو علی البدل شورای پنجم هستم و به لحاظ اخلاقی، نمی‌توانم تماماً سیاه‌نمایی کنم. از اعضای پنجمین دوره شورای اسلامی شهر اهر به خاطر کارهای انجام شده تشکر می‌کنم. نه کاملاً موافق با کارنامه شورای پنجم اهر هستم و نه کاملاً مخالف اما هدررفت انرژی، وقت و حوصله‌ی شهر و شهروندان در شورای قبل نمود بیشتری یافت.

۴. چه نکات مثبتی در خود می‌بینید که گره از مشکلات مدیریت شهری اهر باز کند؟

مشورت‌پذیر هستم و فکر می‌کنم در برقراری تعامل بین شهروندان و شورا می‌توانم مثبت عمل کنم تا از ریش سفیدان، رسانه‌ها، افکار عمومی و صاحب‌نظران در جهت مصالح شهر استفاده شود. خود را عقل کل نمی‌دانم و متواضعم که همین موارد را در ایجاد وحدت کلمه موثر می‌دانم.‌

تجربه موفق در یک شرکت تعاونی و ارتباط دائم با اقشار مختلف مردم از جمله فرهنگیان و اصناف و تعامل با متن جامعه، این قدرت را به من می‌دهد که از مشکلات آگاهی کامل داشته باشم. در زندگی ام دچار روزمرگی نبوده ام و همین روزمرگی را آفت شورا می‌دانم.

سعه‌ی صدر کافی در مقابل انتقادات و پیشنهادات دارم تا از این طریق چشم بینا و گوش شنوای شورا باشم.‌ به‌واسطه شغل ثابت کارمندی و شغل آزاد در کنار آن، وضعیت مالی خوبی دارم و از سر بی‌کاری و در جهت کسب منافع و ثروت نامشروع وارد شورا نمی‌شوم.

۵. به نظر شما کدام اولویت های عمرانی و زیباسازی باید مورد توجه اعضای شورای اسلامی شهر باشد؟

ساماندهی ورودی‌های شهر مهم‌ترین کار عمرانی است. مبحث نظارت جدی بر ساخت و سازهای غیرمجاز و تخلفات ساختمانی نمود مهم فعالیت بخش عمرانی شورا می‌تواند مطرح شود.‌

گسترش و ایجاد پارک محلات، خانه‌های فرهنگ محلات، کتابخانه‌های محله‌محور به‌خصوص در حواشی شهر از کارهای عمرانی مدنظر است.
کار عمرانی برچیدن جدول و گذاشتن جدول نو نیست؛ بعد از ۴ سال اگر توانستیم ساختمان نو، مراکز تجاری و اقتصادی جدید تحویل مردم دهیم، کار عمرانی است.

مسیرگشایی‌ها کارهای عمرانی ماندگار هستند. آسفالت ریزی و جدول و … اگر چه به چشم هم بیاید، وظیفه ذاتی شهرداری‌هاست اما کارهای ماندگار نیست. در اذهان اهری‌ها، آقای فهمی به‌عنوان شهردار کاری و تلاشگر مانده؛ همه می‌بینند که با مسیرگشایی و ایجاد خیابان‌های آزادگان و رسالت نفس شهر باز شد. بله این کارها هستند که ماندگارند. ساماندهی کانال‌های فاضلاب و ساماندهی بستر کیچیک چای خیلی مهم است که باید مورد توجهمان باشند.

۶. راهکارهای شما برای ایجاد اتحاد حداکثری در شورا و عدم تقسیم بندی‌های گروهی داخلی در شورا که باعث هدررفت انرژی و روزمرگی می‌شود، چیست؟

منفعت شخصی مدنظرم نیست‌. زمین و ملک زیر بار ماده صد ندارم. اسپانسر ندارم که با حمایت خارج از عرف، فردا برایم دردسر ساز شود.‌ چون این موارد نیست، پس در مقابل اغراض خدمت برای شهرم، دم از تفرقه نخواهم زد و سعی در ایجاد اتحاد داخل شورا خواهم داشت.
اگر اهداف همکاران در شورا، به‌غیر از خدمت باشد، وامدار افراد باشند و مجبور به رعایت مصالح خارج از منفعت مردم و شهر شوند، اتحاد شورا به هم‌خواهد خورد. گذشتن از منافع شخصی، بهترین راهکار وحدت در شوراست. منیت ندارم و جمع‌گرایی و احترام به همکاران را در گرو مهم دانستن حقوق عامه در دیدگاه اعضا می‌بینم. گوش شنوا در مقابل افکار عمومی دارم و دلسوزان شهر را خارج از مدیریت شهری و بیگانه نمیبینم. آفت شورا، درگیر شدن به حواشی است. قلبم بزرگ است و عمیقاً صبورم تا درد مردم را درک کنم.

۷. برای برون رفت شهرداری از وضعیت اقتصادی موجود و درآمدزایی پایدار چه برنامه هایی دارید؟

میدان دواب مهم‌ترین منبع درآمد است که در حل و فصل مشکلات جاری و گریبا‌ن‌گیر آن تلاش خواهم کرد‌. ایجاد شهرک دامپروری حق اهر است و می‌تواند درآمدزایی به‌سزایی برای شهرداری ایجاد کند. بانک شهر مدنظر ماست تا اگر شعبه هم دایر نکنند، کار این بانک در اهر با باجه شروع شود و از عواید آن، شهر و شهرداری بهره‌مند شوند.‌

فروش زمین و ملک شهرداری، درآمدزایی نیست بلکه در حهت ایجاد مراکز تجاری همچون فروشگاه تعاونی شهرداری که می‌تواند درآمد ایجاد کند، می‌تواند حال مالی شهرداری را خوب کند. این فروشگاه‌ها هم برای شهروندان می‌توانند به‌صورت تعاونی اقلام اساسی با قیمت تعاونی عرضه کنند و هم کارکنان شهرداری را از لحاظ رفاهی تامین کنند و اینکه؛ درآمد پایدار ایجاد کنند‌.

کارخانه کمپوست منبع درآمد پایدار است اما معلوم نیست کار می‌کند و یا نمی‌کند؟!! اصلاً مشکل این کارخانه در کجاست و در چیست؟!!
گلخانه شهرداری می‌تواند عامل درآمدزایی شود؛ البته با ساماندهی تخصصی و به‌کارگیری نیروی تخصصی که در خدمت شهرداری هستند.
واحدهایی در شهرداری در حد تابلو به سازمان ارتقاء یافته اند که با پیگیری‌های تحول‌زا می‌توانند به معنای واقعی ارتقا یافته و حتی درآمدزایی کنند.

خود فرهنگسرای شهرداری با برنامه‌ریزی خوب و استفاده از نیروی انسانی قوی می‌تواند به مرکز کسب درآمد برای شهرداری تبدیل شود.

۸. در حوزه فرهنگ شهری چه چشم اندازی را برای ایام عضویت خود در شورا ترسیم می‌کنید؟

فرهنگ در شهرداری متولی ندارد. معاونت ندارد. واحد و مسئول مستقل ندار‌د. اگر چارت اجازه نمی‌دهد معاونت فرهنگی تشکیل شود، لااقل با این‌همه نیرو، می‌تواند واحد مستقل و بخش مجزا برای پیگیری فرهنگ داشته باشد. ورزش و تربیت بدنی هم دقیقاً به همین روال در شهرداری رها شده است.

زیباسازی هم واحد مستقل ندارد. این‌ها همه آسیب هستند که پیگیر جدی این موارد خواهم شد. جشنواره‌های مختلف فرهنگی، غذاهای بومی و خوراکی‌های ثبت شده باید در برنامه کاری‌مان باشند.‌ ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب بسیار مهم است که در جهت روند این پروژه، از هیج خدمت و تلاشی دریغ نخواهم کرد.

عملیاتی شدن موزه در عمارت شهرداری را در برنامه خواهیم داشت. توجه به مفاخر و نصب تندیس‌های مبتکرانه با نوآوری مردم‌پسند را جداً پیگیری خواهیم‌‌ نمود. ارتقای فرهنگ شهروندی در جهت اینکه شهروند دست شهرداری را بگیرد و شهرداری را فارغ از یک‌دستگاه، مرکزی مردمی بداند تا با کمک به آن، قدمی در راه ارتقای شهر خود بردارد. قطعه هنرمندان مطالبه رنگ باخته چندین ساله اهر هست که امیدواریم با برنامه ریزی خوب این مورد را عم عملی کنیم.

۹. به نظر شما نهاد شورا چه زمانی با شکست مواجه می‌شود؟

در یک‌ کلام؛ شورا اگر اتحاد نداشته باشد، شورای شکست خورده است. اگر وحدت نباشد، شورا به فنا می‌رود.‌

۱۰. سخن آخر

همشهریان عزیزم! حقیر با احساس مسئولیت، با اتکا به راه پر نور شهدا، جانبازان و ایثارگران و با احترام به خون‌های مقدس ریخته شده و جانفشانی‌های انجام شده در راه اعتلای این‌ مرز پرگهر؛ وارد رقابت شده ام.‌

گفتمان من “توانایی فردی؛ خرد جمعی” است تا با تکیه بر اندیشه‌های انقلاب و پاسداری از ارزش‌ها، قدمی در راستای محرومیت‌زدایی و حل مشکلات شهرم بردارم.

تقاضا دارم در روزهای تبلیغات و روز انتخابات از رعایت پروتکل‌های بهداشتی غافل نشویم؛ چون خطر کرونا همچنان باقی است و این شیوع بیماری هنوز تمام نشده است.

دلا معاش چنان کن که گر بلغزد پای
فرشته‌ات به دو دست دعا نگه دارد