اخبار منطقه ارسباران » عمومی
کد خبر : 47506
پنجشنبه - 20 خرداد 1400 - 12:59
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی:

هنوز اعتبارات مبارزه با طغیان آفات در جنگل های ارسباران تخصیص نیافته است

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی گفت: هنوز اعتبارات مبارزه با طغیان آفات در جنگل های ارسباران تخصیص نیافته است.

هنوز اعتبارات مبارزه با طغیان آفات در جنگل های ارسباران تخصیص نیافته است

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، رحیم مهردادی در خصوص مبارزه با آفات در جنگل های ارسباران گفت: ما منتظر ابلاغ اعتبارات مبارزه با طغیان آفات جنگل های ارسباران توسط سازمان برنامه و بودجه هستیم تا کار مبارزه با طغیان این آفات در جنگل های ارسباران که جزو منابع ملی و طبیعی کشور محسوب می شوند با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.
وی گفت: کارگروه گیاه پزشکی اداره کل منبع طبیعی متشکل از نمایندگان دانشکده کشاورزی دانشگاه تبریز، مرکز تحقیقات جهاد کشاورزی و منابع طبیعی، سازمان جهاد کشاورزی و اداره کل حفاظت محیط زیست استان تشکیل شده است و برای مبارزه با آفات جنگل ها برابر نظر این کارگروه عمل می شود.
وی افزود: ما از سال قبل این طغیان در جنگل های استان را دیده بودیم و با اقدامات مکانیکی مبارزه با آفات را در اهر و هوراند شروع کرده بودیم و جمع آوری آفت به صورت دستی انجام شده بود. امسال هم در اوایل اردیبهشت تشخیص دادیم که طغیان آفت دوباره در جنگل های ارسباران در وسعت بیشتری شکل گرفته و در ستاد مدیریت بحران استان برای اولین بار مصوب کردیم تا جایی که امکان فنی و علمی وجود داشته باشد، محلول پاشی زمینی و هوایی جنگل ها با محلول بیولوژیکی انجام شود.
مهردادی ادامه داد: آفت ها در جنگل تا مرحله دوم رشد خودشان و تا قبل از بیرون آمدن از لاروها قابل محلول پاشی هستند و جمع آوری لانه های زمستان گذران آفات در پاییز و زمستان جزو مراحل اصلی مبارزه با آفات است.
وی در مورد میزان موفقیت مبارزه با طغیان آفات در جنگل های استان، گفت: در اهر طغیان تمام شده و در کلیبر به علت اینکه نوع آفت فرق می کند، هنوز مبارزه با آفات تا آخر سال ادامه می یابد. البته در زمان محلول پاشی هوایی یک هفته باران بارید و عملیات مبارزه با آفات را مختل کرد و در زمان بارش باران بهترین فرصت مبارزه با آفات را از دست دادیم.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری آذربایجان شرقی افزود: این آفت برگ خوار است و غالباً موجب خشک شدن درختان نمی شود و متخصصان علم گیاه پزشکی به آن خزان زودرس می گویند. از هر ۵ الی ۷ سال یک بار این آفت طغیان می کند و امیدواریم با جمع آوری دستی آفات بتوانیم این طغیان را کنترل کنیم.
مهردادی از آمادگی نیروهای مسلح برای کمک برای مبارزه با گسترش آفت ها در جنگل های ارسباران نیز خبر داد و اظهار داشت: از ارتش و سپاه تشکر می کنم که برای کمک به مبارزه با طغیان آفات در جنگل های استان اعلام آمادگی کردند. ما ترجیح می دهیم مردم محلی مناطق جنگلی در مبارزه با آفات کمک حال ما باشند، چرا که هم آنها آشنایی کافی دارند و هم این همکاری آنها با منابع طبیعی استان موجب کمک به معیشت آنها نیز می شود.
وی خواستار توجه گردشگران به ممنوعیت ورود به مناطق جنگلی در زمان طغیات آفات شد و افزود: از جمله علل مهم طغیان آفات در جنگل های ارسباران، ورود بی موقع گردشگران به جنگل هاست؛ چرا که لارو این آفت ها به خودروها، لباس ها و تجهیزات آنها می چسبد و به مناطق دیگر هم سرایت می کند. کسانی که آفرود می کنند، بیشتر موجب شیوع آفت به مناطق دیگر می شوند.
مهردادی تاکید کرد: از گردشگران به خصوص آفرودی ها خواهش می کنیم فعلاً به جنگل های ارسباران نیایند تا مبارزه با طغیان آفات پایان یابد.
وی افزود: با جمع آوری لانه های زمستان گذران آفات، مبارزه با طغیان آفت تا ۸۰ درصد با موفقیت تا پایان سال به ثمر خواهد رسید.
مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان در ادامه از عدم تخصیص منابع مبارزه با طغیان آفات به اداره کل استان خبر داد و افزود: متاسفانه تا کنون اعتبارات مبارزه با طغیان آفات در جنگل های ارسباران به منابع طبیعی استان تخصیص نیافته است، علی رغم اینکه استاندار محترم به معاون اول رییس جمهور و رییس سازمان برنامه و بودجه در این خصوص نامه نوشته است و تعدادی از نمایندگان استان هم موضوع را پیگیری کرده اند.
مهردادی گفت: خوشبختانه شورای حفظ بیت المال هم به این موضوع ورود پیدا کرده است و پشتیبانی از منابع طبیعی استان برای مبارزه با طغیان آفات در جنگل های ارسباران توسط ارگان های مختلف استان صورت می گیرد.
وی در پایان اظهار کرد: ما منتظر ابلاغ اعتبارات مبارزه با طغیان آفات جنگل های ارسباران توسط سازمان برنامه و بودجه هستیم تا کار مبارزه با طغیان این آفات در جنگل های ارسباران که جزو منابع ملی و طبیعی کشور محسوب می شوند با سرعت بیشتری ادامه پیدا کند.

منبع: نصر نیوز