به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، حسن عباس نژاد با اشاره به فرا رسیدن هفته محیط زیست و لزوم ارتقای سطح آگاهی، نهادینه سازی فرهنگ حفظ محیط زیست و افزایش آگاهی شهروندان، گفت: این هفته برای افزایش آگاهی مردم در جهت نگهداری محیط زیست و تحریک سیاستمداران به گرفتن تصمیماتی برای رویارویی با تخریب محیط زیست و گونه‌های زیستی‌جانوری نامگذاری شده است و شعار این روز در همین راستا با عنوان ” نیم قرن حفاظت از زیست بوم اکوسیستم ایران ، بازنگری،نوسازی و بازسازی ” تعیین شد.
وی با تاکید بر اینکه ویژه برنامه های این هفته از ۱۷ خرداد آغاز شده است و تا ۲۳ این ماه ادامه خواهد داشت، گفت: با توجه به اهمیت زیادی که محیط زیست روی زندگی انسان‌ها دارد، در جهت آگاه سازی افراد در زمینه نگهداری و مراقبت از محیط زیست، در تقویم جهانی روزی به نام محیط زیست نامگذاری شد.
وی ادامه داد: این روز بهانه‌ای برای آغاز تغییر در رفتارهای زیان آور همه مردم در محیط زیست است و اداره کل حفاظت از محیط زیست آذربایجان شرقی هر ساله برنامه‌های مختلفی از جمله برگزاری دوره ها و کاگاه های آموزشی، جلسات متعدد با ادارات، مسابقات دوچرخه‌سواری و فوتبال نونهالان و… را با هدف جلب توجه مردم به محیط زیست و تشویق مسئولان برای تلاش بیشتر در زمینه حفاظت از محیط زیست در سراسر جهان برگزار می‌کند.
مدیر کل حفاظت محیط زیست استان با بیان اینکه ورقه و فلات ایران از نظر شاخص های زیست محیطی وضعیت خوبی ندارد، افزود: خطرهای متعددی اکوسیستم های شکننده ای همچون تالاب ها، دریاچه ها جنگل ها از جمله دریاچه ارومیه، جنگل های ارسباران و… را تهدید می کنند و متاسفانه ایران جز کشورهایست که بیابان زایی بالا دارد.
وی اضافه کرد: سرعت کویری شدن در ایران ۲ میلی به حواشی کویر است، سالانه بیش از ۳۵ هزار هکتار از اراضی مستعد در ایران از دست می رود و شاهد ۲.۵ میلیارد تن فرسایش خاک در کشور هستیم، اگر هزینه هر تن فرسایش خاک ۲۰ دلار در نظر گرفته شود خواهیم دید با ضرب این مبلغ در میزان فرسایش خاک، ۵۰ میلیارد دلار هزینه فرسایش خاک پرداخت می شود .
وی در ادامه با اشاره به وضعیت اکوسیستم و زیست بوم های  آذربایجان شرقی، گفت: بزرگترین کانون کویر زایی منطقه دریاچه ارومیه با وسعتی معادل ۵ هزار کیلومتر مربع است، البته به واسطه اقادامات دولت در وضعیت بهتری قرار دارد و پر آب تر شده است.
عباس نژاد با بیان اینکه عمر مفید سد ها در جهان به صورت استاندارد  ۱۰۰ سال است اما در کشور ما این عدد به ۳۰ سال رسیده است، افزود: این مشکل نیز از افزایش سرعت فرسایش خاک ناشی می شود.
وی در بخشی دیگر از سخنان خود به موضوع کمبود آب در کشور و استان اشاره کرد و گفت:  ایران جز ۲۰ کشوریست که با کمبود فیزیکی آب مواجه است، این بدین معناست که اگر قبلا هر شهر کمبود آب داشت با انتقال از استان و یا شهرستان های دیگر حل می شد اما اکنون انتقال بین حوزه نیز ممکن نیست و آبی برای انتقال وجود ندارد.
وی ادامه داد: در کشور حدود ۳۰ درصد آب های روان را کنترل می کنیم و بقیه به صورت سیلاب و تبخیر از دسترس خارج می شود. از طرفی افزایش بی رویه کشاورزی بدون توجه به شاخص های محیط زیست پایدار، منجبر به افزایش مصرف آب شده است و روی آوردن به سفره های اب زیر زمینی نیز سبب نشست دشت ها و از بین رفتن مراتع می شود.
وی افزود: اکنون بیش از دو برابر ظرفیت مراتع دام وارد می شود و همین موضوع سبب از بین رفتن مراتع نیز خواهد شد و فرسایش خاک افزایش پیدا خواهد کرد.
وی ادامه داد: با این روند و به واسطه از بین روفتن تالاب ها و دریاچه ها، پوشش گیاهی علاوه بر اینکه با افزایش دما مواجه هستیم بلکه با پدیده گرد و غبار هم مواجه شدیم که سلامت انسان ها را تهدید می کند.
وی با تاکید بر اینکه تخریب محیط‌زیست یعنی تهدید سلامتی مردم، اضافه کرد: درست است که تغییرات اقلیمی همچون خشک شدن تالاب ها، آتش سوزی جنگل، کم آبی و… در هر نقطه از کره زمین اتفاق می افتد و جز توالی اکوسیستم است اما این موضوع زمانی خطرناک می شود که دخالت انسان باعث تغییرات اقلیمی شود .
عباس نژاد گفت: اثرات مخرب زیست محیطی مردم در کره زمین مانند تغییر اقلیم، افزایش مصرف، فشار بر منابع حیاتی،‌ فشار بر منابع تجدید پذیر، آتش سوزی های عمدی، زباله های هسته ای، پسماندهای شیمیایی، نابودی زیستگاه و… که در بسیاری مواقع مواجه هستیم به مرور زمان انقراض ذخایر ژنتیکی در کره زمین چه گیاهی چه جانوری، ‌سیل های ویرانگر، خشکسالی های گسترده، گرم شدن کره زمین، را در پی خواهد داشت.
وی همچنین آلودگی هوا، پسماند و پساب را از مهمترین چالش ها و اپیدمی های محیط زیست کشور خواند و افزود: متاسفانه این مشکلات به واسطه فعالیت های صنعتی در محیط زیستدو چندان شده است.
مدیر کل اداره کل حفاظت ازمحیط زیست استان به وضعیت کم آبی در جنگل ها نیز اشاره کرد و گفت: اگر آب نباشد درختان جنگلی به مرور زمان خشک می شوند ، چرا که در اصطلاح عامیانه انگل ها و حشرات شیره درختان را می کشند و درخت انرژی بیشتری برای دسترسی به آب زیر زمینی صرف می کند و از این رو به مرور زمان درخت خشک می شوند، اگر این روند ادامه پیدا کنند جنگل های ارسباران نیز مرور از میان می روند.
وی در بخش پایانی سخنان خود ضمن اشاره به اهمیت حفاظت از اکوسیستم در شرایط فعلی، خاطرنشان کرد: برای حفاظت از اکوسیستم نیاز به دقت و مشارکت احاد مردم داریم.
عباس نژاد گفت: فصل گرما آغاز شده است در حوزه محافظت از جنگل ها چالش هایی خواهیم داشت و باید به هشدارهای زیست محیطی برای جلوگیری از آتش‌سوزی جنگل‌ها و مراتع آذربایجان شرقی توجه ویژه شود.

منبع: نصر نیوز