به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، بهزاد زمانی با بیان اینکه باید از بلند مرتبه سازی به طور جدی در تبریز جلوگیری شود، گفت: گسل تبریز حداقل ۱۲ زلزله بزرگ تاریخی ثبت شده در اسناد تاریخی دارد که نصف تا کل شهر تبریز در پی آن ویران شده و البته برخی اسناد با برخی شبهات نیز همراه است؛ از این رو باید ساخت و ساز‌ها با نظارت و کنترل کامل انجام گیرد.

وی ادامه داد: زلزله‌های بزرگ گسل تبریز با دوره بازگشت دوگانه حدود ۲۷۰ سال و حدود ۸۰ سال است. زلزله‌های کوچک اگر پیش لرز نباشند، تخلیه کننده انرژی نیز هستند و آخرین زلزله گسل تبریز، مربوط به زلزله ۱۳۳۷ سلماس است. با این فرض فعلا در دوره آماری مناسبی هستیم که زلزله بزرگی روی ندهد.

زمانی افزود: با این حال، احتمال رویداد زلزله در کل دوره آماری وجود دارد؛ بنابراین بهترین راه حل، داشتن سیستم‌های پیش نشانگر زلزله است تا پیش از وقوع آن باخبر شویم.

عضو هیئت علمی دانشگاه تبریز با بیان این‌که خطر امواج لرزه‌ای به دلیل فاصله صفر از گسل در کل شهر چیزی کمتر از روی گسل نیست خاطرنشان کرد: زلزله ۴٫۲ ریشتری اخیر در تبریز نیز با توجه به رویداد‌های ثبت شده و با لحاظ خطای تعیین مکان، اگر فرض شود مکانش به طور صحیح مکان یابی شده در محل تقاطع گسل تبریز و گسل مورب آن در غرب تبریز یعنی گسل کمورچای به وقوع پیوسته است.

وی افزود: این گسل یکی از گسل‌های عمده متقاطع با گسل تبریز است و بررسی مهاجرت ریز لرزه‌های گسل تبریز در پنج سال گذشته نشان می‌دهد که زلزله‌ها از شرق به غرب و با عمق کم و بزرگی در حد ۵ ریشتر در حال مهاجرت هستند

مسئول مرکز پایش پیش نشانگر‌های زلزله دانشگاه تبریز گفت: در حدود دو سال آینده احتمال دارد در محدوده صوفیان و بعد از آن مرند و سپس سلماس زلزله‌هایی با این ریشتر‌ها رخ دهد.

منبع: خبرگزاری صداوسیما