به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، سیمین خیاط زاده با بیان اینکه سرخک جزو بیماری‌های ویروسی است، گفت: این بیماری فرد را بیشتر در دوران کودکی درگیر می‌کند البته می‌توان این بیماری را در دوران نوجوانی، جوانی و حتی سالمندی مشاهده کرد.

وی افزود: دوز‌های واکسن سرخک از دوازده ماهگی نوزادان تزریق می‌شود و نوزاد معمولا تا یک سالگی دچار سرخک نمی‌شود.

دکتر خیاط زاده یادآور شد: بیماری سرخک در گذشته کودکان را حتی تا پای مرگ می‌برد، ولی از زمانی که برنامه‌ی وسیع واکسیناسیون در کشور آغاز شد، خوشبختانه به مرحله‌ی حذف بیماری رسیدیم.

وی با اشاره به علائم سرخک، بیان کرد: وجود بثورات جلدی (قرمزی در سطح پوست)، آبریزش، تب و قرمزی چشم از جمله علائم بیماری سرخک در بدن است.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت آذربایجان شرقی افزود: برای این‌که اطمینان پیدا کنیم که واکسن موثربوده و افراد ایمن شدند، کودکان به ویژه سن پایین‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهیم که اگر دارای هر گونه علائم بثورات جلدی باشند نمونه گیری شوند و نتایج را به تهران ارسال کنیم تا بررسی‌های لازم انجام شود.

وی با بیان این‌که امسال نمونه‌گیری‌ها برای پایش روتین در استان انجام شد، گفت: براساس این نمونه گیری دو نفر به عنوان مورد مشکوک اعلام شده بودند که با تکرار نمونه گیری خوشبختانه، نتیجه آزمایش آن‌ها منفی اعلام شد.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان با بیان اینکه نبود سرخک در آذربایجان شرقی ثابت شده است اضافه کرد: این بیماری همه ساله در برخی استان‌های جنوبی به دلیل مراودات با کشورهای پاکستان و افغانستان مشاهده می‌شود.

وی گفت: پوشش واکسیناسیون سرخک در آذربایجان شرقی حدود ۹۹ درصد است و با وجود این‌که ۱۶ ماه از شیوع ویروس کرونا می‌گذرد، سطح پوشش واکسیناسیون سرخک در استان از سطح مورد انتظار کشوری پایین نیست و کودکان در مراکز با نوبت دهی مناسب بدون تماس با بیماران تنفسی، واکسینه شده‌اند.

دکتر خیاط زاده افزود: هر فردی که با علائم سرخک از جمله تب و بثورات جلدی به مراکز مراجعه کند، نمونه گیری رایگان می‌شود و بعد از ارسال به تهران و اطمینان کامل از نتیجه، وجود یا عدم وجود ویروس اعلام می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های واگیردار مرکز بهداشت استان بیان کرد: خانواده‌ها به سیستم بهداشتی اطمینان و زمانی که کودکانشان به هر دلیلی دچار تب یا بثورات جلدی شدند برای انجام نمونه گیری با مرکز همکاری کنند.

منبع: خبرگزاری صداوسیما