به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، اکبر فرج نیا روز یکشنبه در نشست با خبرنگاران استان، اظهار کرد: بر اساس تفاهم نامه سه جانبه کمیته امداد، شرکت توزیع برق آذربایجان شرقی و بسیج مهندسان استان پنل های خورشیدی در پشت بام منازل روستایی نصب می شود.

وی گفت: تا ۶ مگاوات برق که سقف تفاهم نامه است از این راه تولید و در اختیار مشترکان روستایی شناسایی شده قرار می گیرد.

وی افزود: تاکنون در مراحل اولیه این اقدام ۱۳مشترک روستایی به پنل های خورشیدی مجهز شدند و از این راه برق خود را تامین می کنند و به زودی تمام ۴۰۰ خانوار یاد شده نیز از خدمات توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی بهره مند می شوند.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان شرقی همچنین گفت: از سال ۱۳۹۸ تاکنون سه هزار و ۶۸۱ دستگاه استخراج رمز ارز دیجیتال در استان به جز تبریز، اسکو و آذرشهر کشف و ضبط شده است که هر کدام از این دستگاه ها ۶ مگاوات مصرف داشتند.

وی اظهار کرد: این تعداد ماینر از ۱۴۷مرکز کشف و ۱۳ میلیارد تومان خسارت متوجه متخلفان شده که از این میزان یک میلیارد و ۳۰۰ میلیارد تومان اخذ شده است.

فرج‌نیا با اشاره به اینکه بر اساس براوردهایی که انجام دادیم احتمال فعالیت ۲۰هزار ماینر در آذربایجان شرقی وجود دارد، یادآور شد: مصرف این تعداد ماینر بیشتر از مصرف شهرستان های هوراند و چاراویماق است چون پیک بار مصرف دستگاه های ارز دیجیتال همواره ثابت و بالا می باشد در صورتی که مصرف برق در شهرها پیک بالا و پایین دارد.

وی همچنین با اشاره اینکه ۱۰۰ میلیارد تومان از مشترکان برق آذربایجان شرقی طلب داریم، گفت: از مشترکان برق خانگی و تجاری درخواست داریم در ساعت پیک بار از ساعت ۱۲ تا ۲۲ و مشترکان صنایع و کشاورزی از ساعت ۱۲ تا ۱۸ در استفاده از برق برای کاهش پیک بار از استفاده وسایل پرمصرف اجتناب کنند تا دچار کمبود برق نشویم.

فرج نیا یادآور شد: برای ادارات نیز ساعت ۱۱ تا ۱۳ ساعات اوج مصرف عنوان شده است بر این اساس باید ۵۰ درصد مصرف خود را کاهش دهند و نسبت به دوره مشابه سال گذشته در این ساعات از مولدهای اضطراری استفاده کنند و از ساعت ۱۳ به بعد ۹۰ درصد مصرف برق خود را کاهش دهند.

وی از وجود ظرفیت ۵۰ تا ۶۰ مگاواتی برق اضطراری در حوزه توزیع برق آذربایجان شرقی خبر داد و افزود: بر اساس قرارداد برق مازاد آنها را خرید می کنیم و در مواقع خاص مولدهای اضطراری برق در استان مورد سنجش و رصد قرار می گیرند.

شرکت توزیع نیروی برق آذربایجان‌شرقی به غیر از شهرستان‌های تبریز، اسکو و آذرشهر در سایر ۱۹ شهرستان استان و ۳۵ شعبه خود در حال خدمات‌رسانی به مردم است.

منبع: ایرنا