به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ورنی بافی اهر یکی از معروف ترین صنایع دستی آذربایجان شرقی و نوعی از زیراندازهای سنتی این منطقه است که اهالی اهر و ارسباران و زنان عشایر این منطقه آن را می بافند.

ورنی های پشمی، پشمی ابریشمی، کف ابریشم و ابریشم خالص انواعی از ورنی هستند که به دست هنرمندان منطقه ارسباران تولید می‌شوند و در واقع هنر دستی عشایر است.

حدود ۴۰ درصد عشایر آذربایجان شرقی در منطقه ارسباران مستقر هستند و ۸۵ درصد عشایر استان نیز به باف‌ ورنی مشغولند که سالانه حدود چهار هزار مترمربع از این اثر هنری و دستی بافته شده و به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می شود.

قدمت ورنی بافی در ارسباران به ۲ قرن پیش باز می‌گردد که ورنی بافان بدون استفاده از نقشه و طرح آن را بافته و اصولاً طرح‌های ورنی برگرفته از تخیلات ذهنی بافنده است.

ورنی شبیه گلیم بدون پُرز است که کاربردی در تابلوهای دیواری و زیرانداز، کیف و کفش دارد.

گواهی ‌نامه “اهر شهر ملی ورنی” در ۲۲ دی ماه پارسال توسط وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به استاندار آذربایجان شرقی اعطا شد و پیشتر و در سال ۱۳۸۸ ورنی اهر به عنوان یکی از آثار معنوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.

ورنی نوعی گلیم یک رو یا گلیم فرش نمای بدون پرز است و به سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ‌های تار شکل گرفته و نقش می پذیرد و تفاوتی که در بافت گلیم و ورنی وجود دارد این است که در گلیم، بافت به صورت گره‌های منقطع انجام می‌شود و نقوش آن توسط پود شکل می‌گیرد و تار به وسیله پود کاملاً پوشیده می‌شود، در حالیکه در بافت ورنی ایجاد طرح و نقوش بر سطح آن توسط پودگذاری اضافی حاصل می‌شود و تار و پود هر دو پوشیده‌ است .

طرح کلی ورنی از سه‌ جز حاشیه، متن، و ترنج  ( به معنی‌ حوض) تشکیل شده‌ است.