اخبار شهرستان » اخبار ویژه » فرهنگی
کد خبر : 47669
دوشنبه - 24 خرداد 1400 - 17:06
با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی؛

نماد اهر شهر ملی ورنی رونمایی شد

نماد ویژه اهر شهر ملی ورنی ایران همزمان با هفته صنایع دستی با حضور وزیر میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی در این شهر رونمایی شد.

نماد اهر شهر ملی ورنی رونمایی شد

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، ورنی بافی اهر یکی از معروف ترین صنایع دستی آذربایجان شرقی و نوعی از زیراندازهای سنتی این منطقه است که اهالی اهر و ارسباران و زنان عشایر این منطقه آن را می بافند.

ورنی های پشمی، پشمی ابریشمی، کف ابریشم و ابریشم خالص انواعی از ورنی هستند که به دست هنرمندان منطقه ارسباران تولید می‌شوند و در واقع هنر دستی عشایر است.

حدود ۴۰ درصد عشایر آذربایجان شرقی در منطقه ارسباران مستقر هستند و ۸۵ درصد عشایر استان نیز به باف‌ ورنی مشغولند که سالانه حدود چهار هزار مترمربع از این اثر هنری و دستی بافته شده و به بازارهای داخلی و خارجی ارسال می شود.

قدمت ورنی بافی در ارسباران به ۲ قرن پیش باز می‌گردد که ورنی بافان بدون استفاده از نقشه و طرح آن را بافته و اصولاً طرح‌های ورنی برگرفته از تخیلات ذهنی بافنده است.

ورنی شبیه گلیم بدون پُرز است که کاربردی در تابلوهای دیواری و زیرانداز، کیف و کفش دارد.

گواهی ‌نامه “اهر شهر ملی ورنی” در ۲۲ دی ماه پارسال توسط وزیر میراث‌ فرهنگی، گردشگری و صنایع‌ دستی به استاندار آذربایجان شرقی اعطا شد و پیشتر و در سال ۱۳۸۸ ورنی اهر به عنوان یکی از آثار معنوی در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده بود.

ورنی نوعی گلیم یک رو یا گلیم فرش نمای بدون پرز است و به سبک پود پیچی یعنی گذراندن پود اصلی از تار و پیچش نخ خامه به دور نخ‌های تار شکل گرفته و نقش می پذیرد و تفاوتی که در بافت گلیم و ورنی وجود دارد این است که در گلیم، بافت به صورت گره‌های منقطع انجام می‌شود و نقوش آن توسط پود شکل می‌گیرد و تار به وسیله پود کاملاً پوشیده می‌شود، در حالیکه در بافت ورنی ایجاد طرح و نقوش بر سطح آن توسط پودگذاری اضافی حاصل می‌شود و تار و پود هر دو پوشیده‌ است .

طرح کلی ورنی از سه‌ جز حاشیه، متن، و ترنج  ( به معنی‌ حوض) تشکیل شده‌ است.