اخبار شهرستان » اخبار ویژه » فرهنگی
کد خبر : 47675
دوشنبه - 24 خرداد 1400 - 17:28
وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری:

ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری را پیگیر هستیم

وزیر میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری گفت: ثبت جهانی بقعه تاریخی شیخ شهاب الدین اهری را به طور جدی پیگیر هستیم و این امر جزو اولویت‌های وزارتخانه است.

ثبت جهانی بقعه شیخ شهاب الدین اهری را پیگیر هستیم

به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، علی اصغر مونسان روز دوشنبه در بازدید از بقعه شیخ شهاب الدین اهری با تاکید بر اینکه وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای ثبت جهانی این اثر بسیار زیبا، ماندگار و تاریخی از هیچ کوششی فروگذاری نمی کند، افزود: بر همین اساس درصدد هستیم تا این اثر گران سنگ همراه با مجموعه شیخ صفی الدین اردبیلی در شهر اردبیل در فهرست آثار جهانی به ثبت نهایی برسد.

وی اظهار داشت: از آنجائی که عارف بزرگ شیخ شهاب الدین اهری مقام استادی بر شیخ صفی الدین اردبیلی داشته است، بجاست تا این بقعه همراه با مجموعه شیخ صفی الدین در فهرست آثار جهانی میراث بشری ثبت شده و برای همیشه تاریخ به یادگار بماند.

مونسان با اشاره به اینکه تنها موزه ادب و عرفان ایران در مجموعه شیخ شهاب الدین اهری ساخته و تجهیز شده است، این اثر تاریخی را نشان دهنده غنای تاریخ و فرهنگی ایران اسلامی و آذربایجان دانست.

وی با ابراز تاسف از اینکه این اثر بسیار مهم فرهنگی و تاریخی تاکنون آن گونه که باید برای افکار عمومی معرفی نشده است، ادامه داد: لازم است رسانه های گروهی و نهادهای فرهنگی در این زمینه فعالیت های گسترده ای انجام دهند تا یکی از جاذبه های مهم گردشگری کشور به جهانیان و مردم کشورمان شناسانده شود.

مونسان وجود آثار خطی مربوط به شیخ شهاب الدین اهری، حکیم نباتی و شاه عباس سوم در موزه ادب و عرفان اهر را نمونه های بی همتا برشمرد و بر مستندنگاری این دستخط های زیبا توسط میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان شرقی تاکید کرد.

به گزارش ایرنا، بقعه تاریخی شیخ شهاب‌ الدین اهری در شهر اهر، محل خانقاه و مقبره شیخ شهاب‌الدین اهری و مجموعه ای مشتمل بر خانقاه، مسجد، ایوانی بلند، مناره‌ها و تعدادی غرفه است که از سال ۱۳۷۴ به موزه ادب و عرفان تبدیل شده است که تنها موزهٔ عرفان در ایران به شمار می رود.

این بقعه در دوره صفویه و به احتمال زیاد در روزگار شاه عباس اول بر مزار شیخ شهاب‌الدین اهری در شهر اهر ساخته شده است، اما آثاری از دوره ایلخانی نیز در آن وجود دارد.

مسجد شیخ شهاب‌ الدین اهری در ضلع شرقی صحن بقعه قرار دارد و دارای گچ بری‌ ها و تزئینات نقاشی بسیار زیبایی است و دور تا دور دیوار مسجد دستخط‌ هایی وجود دارد که بین آنها دست نوشته‌ هایی را از شیخ بهایی، شاه عباس سوم و ابوالقاسم نباتی به چشم می خورد.