به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، شاهپور علایی مقدم روز چهارشنبه در مراسم آغاز عملیات آبرسانی به پنج روستای عشایرنشین شهرستان میانه اعلام کرد: با امضای وزیر کشور هشت هزار میلیارد ریال از محل مدیریت بحران برای جبران این خسارت در نظر گرفته شده است که شامل چهار هزار میلیارد ریال تسهیلات کم بهره؛  ۲ هزار میلیارد ریال برای آبرسانی سیار و ۲ هزار میلیارد ریال برای تامین علوفه است تا جامعه عشایر به سلامت از خشکسالی امسال عبور کنند.

وی با اشاره به اینکه استمهال و تمدید وامهای جامعه عشایر نیز برای یکسال اجرایی می شود، افزود: انتظار می رود تعاونی عشایر نیز در تامین و تدارک علوفه به جامعه عشایر شیوه مدت دار را در نظر بگیرد.

علایی مقدم با اشاره به ایجاد ۱۷ ظرفیت‌ قانونی در برنامه پنج ساله ششم توسعه برای عشایر نشین ها؛ وجود ظرفیت های قانونی را سبب جذب اعتبارات بیشتر برای این جامعه خواند و افزود: در کشور ما ۴۶ هزار خانوار با یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر جمعیت زندگی می‌کنند که تاثیر به سزایی در اقتصاد مقاومتی؛ توسعه پایدار؛ امنیت غذایی و تولید گوشت قرمز در کشور دارند .

 وی با بیان اینکه این جامعه محدود؛  به تنهایی از ۸۸۰ هزار تن گوشت قرمز مورد نیاز کشور ۲۰۰ هزار تن یعنی ۲۵ درصد آن را تامین می کند، گفت: ۳۴ میلیون هکتار مرتع در اختیار عشایر کشور است یعنی عشایر در ۵۹ درصد سرزمین جغرافیایی ایران حضور دارند اما در این پهنه عظیم نه پاسگاه انتظامی نه دوربین های نظارتی و نه شورای حل اختلافی هست بلکه این غیرت و تعصب عشایر به کیان و تمامیت ارضی ایران است که از آنان مرزدارانی بی مزد ساخته است.

علایی مقدم در ادامه؛ تولید ۴۰ درصد فرش صادراتی ایران از سوی عشایر به ویژه بانوان عشایر؛ ۳۵ درصد صنایع دستی؛ تولید ۴۵۰ تن شیر و فرآورده های لبنی را از دیگر تلاشهای این قشر زحمتکش با کمترین مزاحمت و بیشترین اثرگذاری عنوان کرد.

رییس سازمان امور عشایر کشور؛ مطالبه گری مطالبات جامعه عشایر در تمامی حوزه ها را مستلزم همراهی و همکاری سایر دستگاه های اجرایی و نمایندگان مجلس شورای اسلامی با سازمان امور عشایر خواند و توجه به این قشر را متذکر شد و خاطرنشان کرد: هر عشایر به تنهایی گوشت قرمز ۱۶ ایرانی را تولید می کند و توجه به این جامعه عین منفعت است.

وی در ادامه رسیدگی به ۶۶ هزار کیلومتر راه عشایری و تامین آب شرب سالم و بهداشتی برای عشایر و آب لازم برای دام آنها را ضروری دانست و اضافه کرد: در اول انقلاب آب شرب سالم و بهداشتی در جامعه عشایر تنها  پنج درصد بود که باتلاش های ۴۰ ساله و اذن رهبری در سال ۹۸ برای تخصیص بودجه از محل بند( ه) تبصره ۴ قانون بودجه و از محل صندوق توسعه ملی؛ شاخص برخورداری از آب سالم‌ و بهداشتی از ۴۳ درصد سال ۹۸ به ۶۳ درصد در آخر سال ۹۹ رسید که این امر در سایه عنایت مقام معظم رهبری به جامعه عشایری و اجرای ۲ هزار و ۵۴۰ میلیارد ریال پروژه در سال ۹۸ حاصل شد.

امروز عملیات آبرسانی به پنج روستای عشایرنشین شهرستان میانه شامل روستاهای دادلو؛ حلاج علیا؛ حلاج سفلی؛ قویجاق و بلانلیق با اعتبار ۳۵ میلیارد ریال با حضور رئیس سازمان امور عشایر کشور آغاز شد.