به گزارش اهر خبر (اهر نیوز)، موسی خلیل اللهی بیش از ظهر امروز دوشنبه در نشست خبری به مناسبت هفته قوه قضائیه در تبریز گفت: استان آذربایجان شرقی جزو امن‌ترین استان‌هاست که جرایم خشن در این استان در سطح پایینی قرار دارد.

وی ادامه داد: توهین به اشخاص عادی، ضرب و جرح عمدی، سرقت، تهدید، تخریب، کلاهبرداری، تصادفات، تصرف اراضی و مزاحمت‌های ملکی جزو ۱۰ جرایم اول در سطح استان آذربایجان شرقی شناخته شده‌اند که در سال گذشته حدود ۵۵ درصد بود اما در سال جاری به ۵۱ درصد کاهش یافته است.

خلیل اللهی به کاهش اوقات دادرسی در سطح استان اشاره کرد، افزود: متوسط زمان رسیدگی به پرونده‌ها در حدود ۶۸ روز است.

وی از راه‌اندازی سامانه نظرسنجی میزان رضایت مندی در سطح استان خبر داد، گفت: میزان متوسط درصد رضایت مندی استان، ۷۶ درصد است.

رئیس کل دادگستری استان آذربایجان شرقی توضیح داد: تشویش و نگرانی مردم از اراذل اوباش به مراتب بیشتر از خود فرد است که از میان ۵۵۰ فقره پرونده تشکیل شده مربوط به اراذل اوباش، ۴۳۶ نفر راهی زندان شده‌اند.

خلیل اللهی با اشاره به اینکه تمامی نهادهای دولتی و عمومی مکلف به ثبت اراضی برای جلوگیری از تخلف هستند افزود: در سال گذشته، ۸۹۱ هکتار از اراضی ملی و منابع طبیعی استان با ارزش ۴۶۳ میلیارد تومان به بیت المال بازگشته است.

وی گفت: تا پایان سال ۹۹، در جهت تثبیت اراضی ملی در استان، یک میلیون و ۵۰۰ هکتار بود که یک میلیون و ۲۰۰ هکتار آن در سال ۹۹ رخ داده است که در حال حاضر تثبیت مالکیت دولتی به یک میلیون و ۷۰۰ هکتار رسیده است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی بیان کرد: تثبیت تمامی اراضی ملی تنها روشی است که می‌توان برای جلوگیری از زمین خواری به کار گرفت.

وی به تغییر کاربری اراضی زراعی و باغی و ارزش افزوده بالای آنکه منجر به گرایش افراد به این سمت می‌شودتأکید کرد، گفت: طی سال گذشته حدود ۲۶ هکتار قلع و قمع غیرقانونی انجام گرفته است.

رئیس کل دادگستری آذربایجان شرقی افزود با اشاره به جلوگیری از تغییر کاربری ۱۸۸ هکتار در سطح استان گفت: از جمله اراضی که برای مردم طمع آورنده است، اراضی حریم و بستر رودخانه است که در سال ۹۹، حدود ۲۸۳ هکتار با ارزش ۱۲۷ میلیارد تومان انجام گرفته است.

خلیل اللهی به اصلاح مجرمین و پیشگیری از وقوع جرم تأکید کرده و گفت: سامانه سجام برای دریافت تخلفات در سطح استان آمادگی لازم را دارد و شهروندان می‌توانند با مراجعه به این سامانه حتی بدون احراز هویت خود، تخلفات صورت گرفته را اطلاع دهند.

وی افزود: آموزش‌های فرهنگی و دینی برای بازسازی شخصیت مجرمین و حرفه سازی برای اشتغال در زندان‌های سطح استان انجام می‌گیرد که در حال حاضر ۵۱ درصد زندانی‌های سطح استان دارای شغل و درآمد هستند تا بدین طریق خانواده‌های زندانی‌ها نیز در معرض آسیب قرار نگیرند.

رئیس کی دادگستری استان آذربایجان شرقی بیان کرد: برخی از نامزدهای انتخاباتی شورای شهر دارای پرونده قضائی در جریان بودند که تاکنون ۲۰ فقره پرونده تخلفاتی انتخابات در تبریز و استان تشکیل شده است و در حال تحقیقات مقدماتی است.

وی با اشاره به اجرای طرح شفای ایرانی در زندان‌های سطح استان گفت: ۲۵۰۰ نفر از زندانی‌ها در سطح استان حافظ کل قرآن هستند که منجر به کاهش میزان حبس ۲۸۵ نفر از زندانیان شده است.

خلیل اللهی ادامه داد: اقدامات متعددی در راستای تکریم ارباب رجوع انجام گرفته است که یکی از این راه‌ها ملاقات مردمی است که در روزهای سه شنبه و چهارشنبه در حال انجام است.

وی به استقرار ۵۶ دفاتر خدمات قضائی در سطح استان و ۲۰ دفاتر خدمات قضائی در کلانشهر تبریز گفت: ارتباط الکترونیکی بین دادگستری و کلانتری‌ها از دیگر اقداماتی است که به شکل پایلوت انجام گرفته است که از این رو ۸۰ درصد دادرسی زندانیان در زندان‌های آذربایجان شرقی انجام می‌گیرد.

خلیل اللهی افزود: یکی دیگر از اقدامات انجام گرفته در دادگستری‌ها صرفه جویی در زمان و هزینه مردم است که در این راستا حذف پرونده‌های کاغذی در دست اقدام است.

رئیس دادگستری آذربایجان شرقی به ابلاغ الکترونیکی در سطح استان اشاره کرده و افزود: در سطح استان ۹۵ درصد ابلاغ‌ها به صورت الکترونیکی انجام می‌گیرد.

منبع: مهر